Forum - Finnish Racing League

SM 3/12 - Säännöt

THE FRC

THE FRC 05.04.2012 (edit 21.04.2012)

  • 6
*FORZA SM-SARJA Season 3 | 22.4.-3.6.2012* *Tiimit ja kuljettajat* *Seat Leon Cupra R* Arcade Racing Finland - _VilleK00, AlchemistFI, J4RSK4_ ONE FOOT Racing Team - _vaiski75, savulohi, Rattimestari_ ES Jonnet - _Capo, MrGrey, Warcry_ *Renault Megane RS 250* Alfano Racing - _Pytzi, Pure, KoloonD_ Paina Yytä Racing - _DJRunkkari, Nipsuhuuli, Eeegac_ WoodHead Motorsport - _Hulli, Finbullet, Velliperse_ *VW Scirocco GT* Reeking Geek Racing - _Petuk, zattwy, bizarretrip_ Scuderia Motorunion - _Storkki, Exami, Mehusukka_ BBS Racing - _Macela, KingPlayer, Räyhä_ *Vauxhall Astra VXR* TEAM ÄFFÄRCEE - _Draghar, Nikde, Bani_ Muzhroom Motorsportz - _Driver181, Zolvi, Tuning Man 95_ Kamikaze Racing & Drifting - _Warjo, pöksy, helluva_
THE FRC

THE FRC 05.04.2012 (edit 22.04.2012)

  • 4
1. YLEISTÄ 1.1 Sarja on avoin kaikille Suomen Forza Motosport 4 pelaajille. Pelaajien ei tarvitse olla suomalaisia, mutta suomen kielen taidot vaaditaan, koska kommunikaatio sarjassa tapahtuu suomeksi. Sen lisäksi pelaajien pitää asua Suomessa, jotta verkkoviiveet ja -ongelmat pysyvät minimissään. 1.2 Osallistuminen sarjaan on ilmaista mutta luonnollisesti osallistujilla pitää olla Xbox LIVE kulta-jäsenyys, jonka kuluista he huolehtivat itse. Mitään rahapalkintoja sarjasta ei jaeta, mutta maine ja kunnia säilyvät tietenkin ikuisesti. Mahdollista on myös, että joku lahjoittaa sarjalle esim. erikoismaalattuja autoja tai muita palkintoja, joita voidaan sitten jakaa parhaiten menestyneille. 1.3 Osallistujat jakautuvat oma-aloitteisesti maksimissaan kolmen (3) hengen talleihin. 1.4 Sarjan yleisestä toiminnasta kuten esimerkiksi sääntötulkinnoista, sääntöjen muuttamisesta, yleisestä tiedottamisesta ja kotisivuista vastaa kilpailijoista koottu management-ryhmä. 1.5 Sarjan asioista tiedotetaan Forza Racing Club foorumilla: http://www.forzaracingclub.com 2. ILMOITTAUTUMINEN 2.1 Ilmoittautuminen sarjaan tapahtuu Forza Racing Club foorumilla. 2.2 Ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitetaan kuljettajien ja tallin tiedot. 2.3 Kesken sarjakauden ei uusia ilmoittautumisia oteta vastaan kuin erittäin painavista syistä. Täten osallistujilta oletetaan aktiivista osallistumista osakilpailuihin. Älä ilmoittaudu, jos olet epävarma pystytkö osallistumaan suurimpaan osaan osakilpailuista. 3. AUTORAJOITUKSET 3.1 Ennen kauden alkua kuljettajien tulee rakentaa tallille valittu auto. Ohjeet löytyvät "täältä":https://docs.google.com/document/d/1vJ2EPb_7gAoXh0zYNxjlR76f32psMmIOAV9neWHiBiw/edit?pli=1 3.2 Tallin sisällä autojen maalien pitää olla yhtenevät, ja pääkohdiltaan samanlaiset ja -väriset. Poislukien kuitenkin tuulilasitarrat, peilien suojukset, sekä vanteiden väri. 3.3 Autossa pitää olla virallinen numerolätkä (kts. kohta 4) 4. KILPAILUNUMEROT 4.1 Kilpailunumeroissa on otettava huomioon muutama asia. 4.1.1 Numero voi olla väliltä 0 – 999 (pois lukien numero 1) 4.1.2 Numerot 6, 06 ja 006 ovat kaikki yhdenmukaisia, ja niitä voi olla vain siis yhdellä pelaajalla. 4.2 Kilpailunumerot pysyvät samoina kuin edellisellä kaudella, poislukien edelleen numerot 1, 01 ja 001, jotka ovat varattu edellisen kauden mestarille. Mikäli kaudelle osallistuja ei osallistunut edelliselle kaudelle, hän saa valita numeronsa vapaasti vapaina olevista numeroista. 4.3 Kauden virallinen numerolätkä on saatavilla storefontilta. Lätkän löytää nimellä “F4SM3”. Mikäli tarvitset lätkän avonaisena (että voit lähettää maalauksen tallikaverillesi / maalauksen tilaajalle) ota yhteys nimimerkkiin VilleK00 5. OSAKILPAILUT JA AIKA-AJO 5.1 Forza 4 SM3 -kaudella ajetaan 7 osakilpailua, joista kunkin osallistujan kauden loppupisteet muodostuvat laskemalla kuusi (6) parasta sijoitusta yhteen. 5.2 Osakilpailut alkavat aika-ajoilla, joiden suorituksien mukaan osallistujat sijoittuvat finaaleihin. Lobbyihin jaottelu tapahtuu seuraavasti: Max 16 kisaajaa: pelkkä A 17 – 19 kisaajaa: 10 A, loput B 20 – 21 kisaajaa: 12 A, loput B 22 – 23 kisaajaa: 14 A. loput B 24+ kisaajaa: 16 A, loput B "Lobbyjaottelu!":https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AmRZm42JAtV1dEJXTUIyNW1vZG1TM0F0OGVzbUhxdWc#gid=0 5.3 Osakilpailuun ennalta sovituun määräaikaan mennessä ilmoittautuneet osallistujat jaetaan aika-ajoryhmiin, “lobbyihin”. Jokaista aika-ajoryhmää “hostaa” ennalta sovittu henkilö, joka huolehtii sääntöjenmukaisen kilpailun perustamisesta ja ennalta sovittujen osallistujien sinne kutsumisesta. Osallistujien jakamisesta lobbyihin vastaa management-ryhmän jäsenet, tai heidän hyväksymä vapaaehtoinen osallistuja. Kunkin aika-ajoryhmän hostaaja sekä nopeimman kierrosajan ajanut vastaavat tuloksien kirjaamisesta ylös ja niiden ilmoittamisesta sovittuun paikkaan. Jokaisen lobbyn hostaaja myös tallentaa replayn talteen. Mikäli osakilpailuun ei ole vähintään neljää osallistujaa, järjestetään osakilpailu myöhemmin sovittavana ajankohtana. 5.4.1 Kukin aika-ajoryhmä ajaa 5 kierrosta, joista ensimmäinen on lämmittelykierros, jolla osallistujat huomioivat jättää edellä ja takana ajavalle riittävästi välimatkaa ennen ensimmäistä nopeaa aika-ajoyrityskierrosta. On suositeltavaa ottaa sakkoa lämmittely- ja jäähdyttely kierroksella, jotta silloin tuleva mahdollinen nopein, ei sakkokierros, jää nopeimmaksi ajaksi. Ns. nopeita kierroksia ajetaan 3. Jäähdyttelykierroksella on annettava tuloksien kirjaajille mahdollisuus ehtiä ottamaan tulokset muistiin. 5.4.2 Kun kilpailijat ovat ajaneet nopeat kierrokset, lopullinen kierrosaika määräytyy nopeimman näkyvän kierroksen perusteella. Tämä onnistuu valitsemalla Game Setupista, Advenced Rules kohdasta “compare best lap scores”. Tämän jälkeen näkyvät puhtaat kierrokset vertailussa ennen niitä, josta on tullut sakkoa. 5.4.3 Aika-ajo lobbyissä ajetaan siten että, collision mode on always off, jotta vältyttäisiin toisen imussa ajamissa aiheutuvilta sakoilta. 5.5 Kun kaikki aika-ajotulokset on ilmoitettu ja ajat hyväksytty, management-ryhmän jäsenet tai heidän hyväksymänsä vapaaehtoinen osallistuja, jakavat osallistujat tuloksien mukaisessa järjestyksessä “finaalilobbyihin”. 5.6 Kilpailut pyritään ajamaan 40-50 minuutin mittaisina. Jokaisessa osakilpailussa kuljettajien on tehtävä yksi pakollinen varikkopysähdys (ennen viimeistä kierrosta) osakilpailun pituudesta riippumatta. 5.7 Kilpailukalenteri F4SM kaudella 3: • 22.4. Mugello Club • 29.4. Hockenheim National • 6.5. Silverstone International • 13.5. Iberian Full • 20.5.Catalunya National • 27.5. Nürburgring Short • 3.6. Mugello Full 6. TOIMINTA RADALLA 6.1 Jotta ohittavalla autolla olisi mitään oikeuksia mutkassa, ohitustilanteessa olevien autojen on oltava selvästi rinnakkain. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ohittavan auton keula on vähintään ohitettavan auton kuljettajan tasalla. Mikäli tämä ehto ei toteudu, edellä ajavalla autolla on oikeus valita ajolinjansa täysin vapaasti. Mikäli edellinen ehto toteutuu, ohittavalla autolla on oikeus saada riittävästi tilaa selvitäkseen mutkasta ehjänä. Ohitettavan auton kuljettajan on jätettävä tarpeeksi tilaa ohittavalle autolle. 6.2 Kierroksella jääneiden pitää antaa kierroksella ohittaville kuskeille tietä, mahdollisimman nopeasti, kuitenkin vaarantamatta kenenkään kisaa. 6.3 Spinnauksen tai ulosajon jälkeen on noudatettava erityistä varovaisuutta radalle palatessa. Erityisesti auton kääntäminen oikeaan menosuuntaan kaasulla, kun muita ajajia on lähestymässä, on ehdottomasti kielletty. 6.4 Aika-ajojen nopeilla kierroksilla on myös erityisen tärkeää, että ei häiritse toisten kuskien ajoa millään tavalla oman spinnauksen tai ulosajon jälkeen. 6.5 Varikkotiet, varikkoalueelle sisään- ja ulosajettaessa, pitää ajaa niinkuin ne ovat radalla tarkoitettu alusta loppuun saakka. Kaikenlainen oikominen ja tahallinen tieltä poikkeaminen on kiellettyä, myös vaaratilanteiden ennaltaehkäisemisen vuoksi. Törkeällä ajotavalla saavutettu etuus voidaan mitätöidä tai siitä antaa rangaistus. 6.6 Oikomiset ovat kielletty ja niistä voidaan antaa rangaistus. Oikomiseksi katsotaan esimerkiksi räikeä mutkan oikaisu, kun sora pöllyää selvästi. Oikaisu katsotaan oikeutetuksi, mikäli sillä on onnistuttu välttämään esimerkiksi selvä kolari toiseen kilpailijaan. Jatkuvalla oikomisella saavutetusta etuudesta, kuten esimerkiksi suorasta sijoituksen parantamisesta tai edellä ajavaan selvän välimatkan lyhentymisestä voidaan antaa rangaistus. 7. RANGAISTUKSET 7.1 Tahallinen törmäily tai muuten vaarallinen ajotapa tai muiden sääntöjen rikkominen johtaa rangaistukseen. 7.2 Mahdollisia rangaistuksia ovat: – Pistemenetykset – Ehdollinen kilpailukielto – Määräaikainen kilpailukielto – Elinikäinen kilpailukielto 7.3 Jos kilpailija tuntee itseään kohdellun väärin kilpailussa pitää hänen itse ottaa yhteyttä management-ryhmään ja toimittaa tarvittavat screenshotit / replayt todisteena. Kukaan ei oletusarvoisesti tutki kilpailun replayta etsien sääntörikkomuksia. Management-ryhmän jäsenet tutkivat asiaa huomioiden kyseisen tilanteen luonteikkuuden, siihen johtaneet teot ja niistä koituneet seuraukset, mahdolliset menetykset ja hyödyt radalla. Ennen päätöstä pitää aina myös kuunnella syytettyä osapuolta. Rangaistus on lopullinen kun management-ryhmä on sen vahvistanut, ja asiasta ei voi valittaa. Kuljettajilla on herrasmiessäännön mukaan luonnollisesti mahdollisuus päästää toinen kuljettaja edelleen, mikäli kokee auheuttaneensa tälle räikeää menetystä omalla menettelyllään. Tällöin management voi jättää rankaisematta. 7.4 Useimmat kolarit ovat ns. kilpailutilanne-tapahtumia, jotka kuuluvat autourheiluun ja joissa ei varsinaista syyllistä ole. Näistä ei kannata tehdä tutkintapyyntöä vaikka ulosajo/keskeytys olisikin kova pettymys. 7.5 Muut sääntörikkomukset kuin radalla tapahtuvat hoidetaan samalla tavalla, management-ryhmä tutkii asian ja asettaa mahdollisen rangaistuksen. 8. PISTEJAKO 8.1 Pistejako on kiinteä sijoituksen mukaan. Muutamassa erikoistapauksessa B-lobbyn voittajalle tai voittajalle sekä toiseksi sijoittuneelle hieman lisäpisteitä. Sijoituksen tuomat pisteet: 1) 100 2) 94 3) 88 4) 84 5) 80 6) 76 7) 72 8) 70 9) 68 10) 66 11) 64 12) 62 13) 60 14) 58 15) 56 16) 54 17) 52 18) 50 19) 48 20) 46 21) 44 22) 42 23) 40 24) 38 25) 36 26) 34 27) 32 28) 30 29) 28 30) 26 31) 24 32) 22 33) 20 34) 18 35) 16 + aina, kun A-lobby on vajaa —> B:ssä extraa voittajalla 4p ja kakkoselle 2p TAI + aina, kun A-lobby on täysi —> B:ssä extraa voittajalle 2p 8.1.2 Henkilökohtaiset pisteet muodostuvat kauden kuudesta (6) parhaasta sijoituksesta. 8.1.3 Tallipisteissä huomioidaan kauden kaikki kilpailut. Kokonaispisteet muodostuvat siten, että kisakohtaisesti tiimin kahden parhaiten sijoittuneen kuljettajan pisteet lasketaan yhteen. 8.2 Keskeytys – Mikäli osallistuja vetäytyy kilpailusta omasta toimestaan, hän saa 50% lobbyn viimeisen sijan tuomista pisteistä. – Jos kilpailija vastoin omaa pyrkimystään joutuu pois pelistä, on hän oikeutettu saamaan 70% siitä pistemäärästä, jonka keskeyttämishetken sijoitus olisi maaliin ajettuna tuonut. Pyöristetään 0,5 pisteen tarkkuudella. – Mikäli kaataa autonsa siten ettei kisan jatkaminen enää onnistu, sijoitus tipahtaa koko kuljettajalistan viimeiseksi. Kuitenkin siten, että A-lobbyn keskeyttäneet ovat B-lobbyn keskeyttäneiden edelle. Ajankohtaa ei siis huomioida. Ja tästä sijasta saa sen oikeuttamat täydet pisteet. – Kuljettaja saa luvan kanssa auttaa toista työntämällä tätä esimerkiksi radan reunaan, varikolle tai maaliin. 8.3 Tasatilanne Mikäli kuljettajat ovat kauden päätyttyä tasapisteissä, sijoitukset ratkaistaan pääkisojen tulosten perusteella, järjestyksessä: – Voitot – Kakkostilat – Kolmostilat – A-Lobbysijoitukset – Aika-ajo sijoitukset 9. TASOITUSJÄRJESTELMÄ Kaudella on käytössä autojen osien vaihtumiseen perustuva tasoitusjärjestelmä, joka löytyy tiivistetysti "täältä":https://docs.google.com/document/d/1vJ2EPb_7gAoXh0zYNxjlR76f32psMmIOAV9neWHiBiw/edit?pli=1 10. MANAGEMENT-RYHMÄ Kullekin kaudelle on ns. management-ryhmänsä, jonka henkilöt vapaaehtoistyönä auttavat kauden järjestämistä, edistymistä sekä valvovat yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattamista. Management-ryhmällä on oikeus tehdä kohtuullisia päätöksiä kauden käytäntöihin tai sääntötäsmennyksiin liittyen, toiset osallistujat huomioiden, mikäli sille on perustellut syyt kauden sujuvan etenemisen kannalta. Lisäksi he toimivat puolueettomina henkilöinä päätöksenteossa esim. protestitilanteissa, ja huolehtivat pistelaskusta sekä yleisestä tiedottamisesta. Management-ryhmä äänestää keskenään mahdollisista sääntömuutoksista ja rangaistuksista.
savulohi

savulohi 21.04.2012

  • 0
^ Päivityspompsautus.
hulluseon

hulluseon 21.04.2012

  • 0
– Mikäli kaataa autonsa siten ettei kisan jatkaminen enää onnistu, sijoitus tipahtaa lobbyn viimeiseksi (pl. aiemmin keskeyttäneet) ja tästä sijoituksesta saa 80% pisteistä. Koskee myös tilanteita, joissa lobbyyn liittyminen ei onnistu. Eihän se nyt näin pitänyt mennä? Anteeksi vain suora ilmaisuni, mutta tässä kohdassa taas kustaan silmään maaliin ajavia kuskeja alemmassa lobbyssa.
savulohi

savulohi 21.04.2012

  • 0
Hmm.. miepä sanoisin notta tuossa kohtaa on jääny joku välimallin kehitysversio tuonne sääntöihin. Palataan asiaan, hyvä kun otit -letcun- esille.
PetuK

PetuK 21.04.2012

  • 0
hulluseon wrote: – Mikäli kaataa autonsa siten ettei kisan jatkaminen enää onnistu, sijoitus tipahtaa lobbyn viimeiseksi (pl. aiemmin keskeyttäneet) ja tästä sijoituksesta saa 80% pisteistä. Koskee myös tilanteita, joissa lobbyyn liittyminen ei onnistu. Eihän se nyt näin pitänyt mennä? Anteeksi vain suora ilmaisuni, mutta tässä kohdassa taas kustaan silmään maaliin ajavia kuskeja alemmassa lobbyssa.
Koskee vain tilanteita, joissa jatkaminen ei ole mahdollista = jää kyljelleen. Emmä tiiä..kyllähän tuossakin jo monta sijaa tipahtaa. Eikä esim. A:n viimeinen (kaatanut) todellakaan saa senkään vertaa ku moni B:ssä. Jos autolla voi ajaa ja keskeyttää —> 50%
PetuK

PetuK 21.04.2012 (edit 21.04.2012)

  • 0
kirves wrote: Periaatteessahan sen pitäisi mennä lobbystä riippumatta niin, että jos keskeyttää niin on viimeinen. Enkä tarkoita oman lobbyn viimeinen vaan koko kisan viimeinen. Näin esim. B-lobbyn voittaja voi olla kisassa selvästi korkeammalla sijalla jos A:ssa on tullut keskeytyksiä. Jätänpä nyt offtopickin pois, mutta olisiko tuossa mielestänne järkeä? Eikä välttämättä enää tälle kaudelle, mutta kenties seuraaville... / Tarkennusta: Jos liven takia joutuu keskeyttämään niin silloin mielestäni pelaajalle kuuluu oman lobbyn viimeinen sija. Oman ajovirheen seurauksena tullut keskeytys olisi lähinnä se, josta saisi joutua koko jonon hännille.
On tossa pointtia. Toki. Tuskin nyt enää tälle kaudelle kikkaillaan. Prosenttia korkeintaan viilataan. Ja tämä vain mun päästä. Ei managementin "viimeinen sana".
savulohi

savulohi 21.04.2012

  • 0
Miun moraalikäsitys on monilla elämän alueilla hyvin, hyvin vaillinainen mutta tässä asiassa mie en kyllä osaa olla muuta kuin samaa mieltä tämän Kirveksen kanssa. Keskeytys on keskeytys, turha siinä on pyöritellä pascasta convehtia. :) Toisekseen tuollaiset tilanteet, että auto on katollaan/kyljellään eikä pääse jatkamaan, johtuu aniharvoin esim. kenenkään muun torspoiluista vaan kyllä soon yleensä kanttari -> kopitus taikka muuta vastaavaa. Jonon hännille vaan, mie sanoisin.
PetuK

PetuK 21.04.2012

  • 0
No vilttu. Katotahan tos illal sit viä. Kyllähän se tietty ihan reilua noin olis. En vaan olis enää jaksanut :)
savulohi

savulohi 21.04.2012

  • 0
Jep. Toinen asia on sit noi yhteysongelmat, niille ei voi mtn joten 50% pojoa lobbyn hänniltä on oikein hyvä.
djrunkkari

djrunkkari 21.04.2012

  • 1
Noniin hyvät lobbyjaot.
PetuK

PetuK 21.04.2012

  • 0
savulohi wrote: Jep. Toinen asia on sit noi yhteysongelmat, niille ei voi mtn joten 50% pojoa lobbyn hänniltä on oikein hyvä.
Ei kyllä oikein ole. Ennen mentiin niin ja olen antanut itselleni luvan ymmärtää, että tämä nykyinen käytäntö olis mielletty paremmaksi. Voin toki olla väärässäkin :)
THE FRC

THE FRC 21.04.2012

  • 0
Pieni viilaus vielä pisteytyksiin. Nyt lukittu tähän.

Write a post

Sign in to post a post.