Forum - Events

SM-sarja?

Ruato

Ruato 15.02.2008

  • 0
Laitoin jo eilen viestiä Konsoli.nettiin mutta tämä on varmaan parempi paikka Forza 2-aiheisille viesteille.. Eli, olisiko mitään ideaa järjestää säännöllinen SM-sarja pelin ympärille? - About samat autot kaikille (auton säätöjä saa tietenkin muuttaa) - Säännölliset kisat kerran viikossa. - Jos halukkaita riittää, niin divaritasoja riittävästi. - jne jne. Itse joskus muinoin olin mukana Grand Prix Legends (PC) pelin Suomi-liigassa ja hauskaa oli vaikka ajoinkin muta-divarissa. Kisat poikkeuksetta siistejä ja vastustajia kunnioitettiin vaikka kisa pisteistä olikin rajua. Kun kisat eivät olleet vain yksittäisiä tapahtumia vaan osana n. 10 kilpailun sarjaa niin jokaiseen kisaan tuli suhtauduttua ihan eri vakavuudella ja "jännityksellä", sillä jokaisella kisalla oli merkitystä. Ajamisen lisäksi oli todella nautintoa lukea taidolla tehtyjä kisaraportteja yms yms. Osoitteesta http://gpl.ruutulippu.net/oldsite/index.htm löytyy jäljellä vielä jotain vanhasta sarjasta.
EvoBobber

EvoBobber 15.02.2008

  • 0
Kyllähän tuo vois kiinnostaa... olisko ajatuksena ajaa samanmerkkisillä autoilla vai vaan samaan luokkaan viritetyillä? Tuleeko eri luokille sitten omat sarjat vai sovitaanko vaan yksi?
Ruato

Ruato 15.02.2008

  • 0
EvoBobber kirjoitti 15.02.2008 08:29: Kyllähän tuo vois kiinnostaa... olisko ajatuksena ajaa samanmerkkisillä autoilla vai vaan samaan luokkaan viritetyillä? Tuleeko eri luokille sitten omat sarjat vai sovitaanko vaan yksi?
Formaatti ja säännöt voidaan säätää sellaiseksi kuin halutaan vaikkapa enemmistöpäätöksellä. Näkisin, että perusperiaatteena voisi olla "ajotaidot ratkaisevat, ei se kuka on ostanut eniten viritysosia autoonsa". Joka kauden jälkeen hyvin menestyneet nousisivat ylemmälle liiga-tasolla ja vastaavasti huonosti pärjänneet tippuisivat alaspäin. Liiga voisi olla aktiivinen siinä mielessä, että sillä on webbisivut, jonne tulevat esittelyt kisaajista, kisarapsat (hyviä esimerkkejä löytyy tuolta FGPLC:n sivuilta), replayt, jne. Tämä tietenkin väätii hieman aktiivisuutta osallistujilta mutta ei mitään järjetöntä ja sehän vain lisää sitoutuneisuutta. Eli, kisoihin osallistutaan suurella prosentilla, ja kuskit on mukana sillä asenteella, että kausi ajetaan loppuun ja sen jälkeen jatketaan.. Vähentää myös "en voittanut kumpaakaan kahdesta ensimmäisestä kisasta, joten en jaksa enää" -drop outteja. Sen lisäksi järjetön törmäily vähenee kun kaikki "tuntevat" toisensa ja kisoilla on oikeasti merkitystä, eli ei voi heti uudestaan ajaa vaan pitää odottaa seuraavaa kisaa viikon. Mutta tässä siis vain ideoita perustuen FGPLC-kokemuksiini. Keskustelu alkakoon.. :)
TehBigBunny

TehBigBunny 15.02.2008 (edit 15.02.2008)

  • 0
Kuullostaa ihan hyvältä idealta. Tohonhan voisi laittaa muutaman eri luokan vapaampaa esim (A 850) ja sitten perinteisempää a'la Clio Cup tyylistä. Mahdollisti 'juniorisarja' sinne voi vaikka sallia apujen käytön niin voisi saada uutta verta.
TeroKortelainen

TeroKortelainen 15.02.2008

  • 0
Vastaavaa pidempiaikaista sarjaa olen itsekin pohtinut, mutta käytännön syyt puoltavat ainakin omalta kohdaltani satunnaisempien kisatapahtumien mielekkyyttä. Hyvänä esimerkkinä tästä on nyt menossa oleva amerikkalaisten autojen kolmen kisan sarja, joista kaksi ensimmäistä ei osu minulle sopivalle ajankohdalle, vaikka yleisesti ottaen varsin aktiivinen ajaja olenkin. Lähes kaikilla taitaa työt, opiskelu/koulunkäynti ja vapaa-ajan aktiviteetit rajoittaa pelikoneen ääressä istumista eli sarjamuotoisista tapahtumista väkisinkin jää kisoja väliin. Tietysti on hyvä, jos joku viitsii alkaa pitää jonkinlaista ranking-listaa porukan keskinäisistä väännöistä, mutta onko se vaivan arvoinen, onkin sitten jo toinen juttu... Ja miten eri osakilpailut pisteytetään, jos jossain on mukana täysi tupa ja toisessa vain kourallinen? Tulee mieleen viime tiistain Saloon-endurance, jossa maaliin jaksoi (hädin tuskin) kolme kuskia. Tästäkin kiitos kärkipaikalla ajaneelle Cervelinholle, joka herrasmiestyyliin päätti viimeisen varikkostopin yhteydessä kerätä jämäkuskit kasaan, jotta viimeisille vajaalle 20 kierrokselle saatiin edes jotain mielenkiintoa.
EvoBobber

EvoBobber 15.02.2008

  • 0
Ei ainakaan mull riitä aika pelailla eri sarjoja, yhteen voisi osallistua... voisko systeemi olla niin, että mitä korkeampi sarja, sitä korkeampi luokka autoissa? Esim. junnusarja D, divarit C ja B ja liiga A? Tietysti osallistujien lukumäärä määrää aika pitkälle tuon divarien määrän... Itse en ainakaan suosi ajoapuja, mutta kai niitä pitää olla alemmissa sarjoissa... Varmaan tiukimmat/jännimmät skabat tulisi jos olisi alemman luokan autot ja ilman ajoapuja. Ainakin oman live-kokemuksen mukaan...
EvoBobber

EvoBobber 15.02.2008

  • 0
Tero puhuu ihan asiaa, tuo sitoutuminen kisaan ja ajan sopiminen on varmaan suurimmat ongelmat...
Ruato

Ruato 15.02.2008

  • 0
TehBigBunny kirjoitti 15.02.2008 10:19: Kuullostaa ihan hyvältä idealta. Tohonhan voisi laittaa muutaman eri luokan vapaampaa esim (A 850) ja sitten perinteisempää a'la Clio Cup tyylistä. Mahdollisti 'juniorisarja' sinne voi vaikka sallia apujen käytön niin voisi saada uutta verta.
Joka tasolla voisi olla täysi vauriomallinnus ml. renkaiden kuluminen. Muuten noita apuja voisi tosiaan ehkä junnu-tasolla ottaa mukaan, jos se lisää kisailijoiden määrää ja tekee kisoista muutenkin mielekkäämpiä. Eri luokista en osaa sen paremmin kommentoida kun olen niin uusi Forzan parissa mutta eiköhän teiltä muilta löydy siihen asiantuntemusta.
Ruato

Ruato 15.02.2008

  • 0
TeroKortelainen kirjoitti 15.02.2008 10:35: Vastaavaa pidempiaikaista sarjaa olen itsekin pohtinut, mutta käytännön syyt puoltavat ainakin omalta kohdaltani satunnaisempien kisatapahtumien mielekkyyttä. Hyvänä esimerkkinä tästä on nyt menossa oleva amerikkalaisten autojen kolmen kisan sarja, joista kaksi ensimmäistä ei osu minulle sopivalle ajankohdalle, vaikka yleisesti ottaen varsin aktiivinen ajaja olenkin. Lähes kaikilla taitaa työt, opiskelu/koulunkäynti ja vapaa-ajan aktiviteetit rajoittaa pelikoneen ääressä istumista eli sarjamuotoisista tapahtumista väkisinkin jää kisoja väliin. Tietysti on hyvä, jos joku viitsii alkaa pitää jonkinlaista ranking-listaa porukan keskinäisistä väännöistä, mutta onko se vaivan arvoinen, onkin sitten jo toinen juttu... Ja miten eri osakilpailut pisteytetään, jos jossain on mukana täysi tupa ja toisessa vain kourallinen?
Kyllä. Perhe, työt, yms. menevät tietenkin pelaamisen edelle, ja varmasti poissaoloja tulee kaikille silloin tällöin. Sitä varten ajattelinkin, että joka sarjatasolla olisi 16 kuskia, jolloin yksi osakilpailu olisi kaksiosainen tyyliin: - Kaksi erillistä välierää, joihin kuskit jaettaisiin pistetilanteen mukaan niin, että pistejohtaja ryhmään A, toiseksi paras ryhmään B, jne jne. - Aikaajot ryhmien sisällä ja kisa. Kummastakin välierästä 4 parasta finaaliin. - Finaalissa erillinen aika-ajo ja sitten varsinainen kisa. - Tämä tekisi sen, että luultavasti joka osakilpailuun osallistuisi ainakin 12 kuskia (16:sta) ja lähtöruudukko varsinaisessa kisassa olisi täydet 8 kisailijaa. - Miltä tuollainen kuullostaisi? Silloin muinoin FGPLC-kisoihin osallistumis% oli selkeästi yli 90%. Syynä varmaan juurikin yleinen sitoutuminen sarjaan ja se miten liigaa hoidettiin (webbisivut, raportit, yms. mistä jo mainitsinkin). Tietenkin sillä oli varmasti vaikutusta, että kisa-ajankohdat oli sovittu hyvissä ajoin etukäteen niin jokainen pystyi merkitsemään illan varatuksi kalenteriinsa. Myös sillä, että liigassa kerättiin myös tallipisteitä (kahden kuskin tallit) oli merkitystä. Kukaan ei viitsinyt jättää kaveria ja omaa talliaan pulaan ainakaan laiskuuttaan. :)
Makau

Makau 15.02.2008

  • 0
Ruato kirjoitti 15.02.2008 12:22:
TeroKortelainen kirjoitti 15.02.2008 10:35: Vastaavaa pidempiaikaista sarjaa olen itsekin pohtinut, mutta käytännön syyt puoltavat ainakin omalta kohdaltani satunnaisempien kisatapahtumien mielekkyyttä. Hyvänä esimerkkinä tästä on nyt menossa oleva amerikkalaisten autojen kolmen kisan sarja, joista kaksi ensimmäistä ei osu minulle sopivalle ajankohdalle, vaikka yleisesti ottaen varsin aktiivinen ajaja olenkin. Lähes kaikilla taitaa työt, opiskelu/koulunkäynti ja vapaa-ajan aktiviteetit rajoittaa pelikoneen ääressä istumista eli sarjamuotoisista tapahtumista väkisinkin jää kisoja väliin. Tietysti on hyvä, jos joku viitsii alkaa pitää jonkinlaista ranking-listaa porukan keskinäisistä väännöistä, mutta onko se vaivan arvoinen, onkin sitten jo toinen juttu... Ja miten eri osakilpailut pisteytetään, jos jossain on mukana täysi tupa ja toisessa vain kourallinen?
Kyllä. Perhe, työt, yms. menevät tietenkin pelaamisen edelle, ja varmasti poissaoloja tulee kaikille silloin tällöin. Sitä varten ajattelinkin, että joka sarjatasolla olisi 16 kuskia, jolloin yksi osakilpailu olisi kaksiosainen tyyliin: - Kaksi erillistä välierää, joihin kuskit jaettaisiin pistetilanteen mukaan niin, että pistejohtaja ryhmään A, toiseksi paras ryhmään B, jne jne. - Aikaajot ryhmien sisällä ja kisa. Kummastakin välierästä 4 parasta finaaliin. - Finaalissa erillinen aika-ajo ja sitten varsinainen kisa. - Tämä tekisi sen, että luultavasti joka osakilpailuun osallistuisi ainakin 12 kuskia (16:sta) ja lähtöruudukko varsinaisessa kisassa olisi täydet 8 kisailijaa. - Miltä tuollainen kuullostaisi? Silloin muinoin FGPLC-kisoihin osallistumis% oli selkeästi yli 90%. Syynä varmaan juurikin yleinen sitoutuminen sarjaan ja se miten liigaa hoidettiin (webbisivut, raportit, yms. mistä jo mainitsinkin). Tietenkin sillä oli varmasti vaikutusta, että kisa-ajankohdat oli sovittu hyvissä ajoin etukäteen niin jokainen pystyi merkitsemään illan varatuksi kalenteriinsa. Myös sillä, että liigassa kerättiin myös tallipisteitä (kahden kuskin tallit) oli merkitystä. Kukaan ei viitsinyt jättää kaveria ja omaa talliaan pulaan ainakaan laiskuuttaan. :)
16 kuskia per sarja. Eli siis saadaan yks sarja.. Ei taida ihan kuskit riittää.
Ruato

Ruato 15.02.2008

  • 0
EvoBobber kirjoitti 15.02.2008 10:37: Ei ainakaan mull riitä aika pelailla eri sarjoja, yhteen voisi osallistua... voisko systeemi olla niin, että mitä korkeampi sarja, sitä korkeampi luokka autoissa? Esim. junnusarja D, divarit C ja B ja liiga A? Tietysti osallistujien lukumäärä määrää aika pitkälle tuon divarien määrän... Itse en ainakaan suosi ajoapuja, mutta kai niitä pitää olla alemmissa sarjoissa... Varmaan tiukimmat/jännimmät skabat tulisi jos olisi alemman luokan autot ja ilman ajoapuja. Ainakin oman live-kokemuksen mukaan...
Sama minulla. Perhettä on ja töitäkin pitää tehdä. Mutta tuollainen hieman organisoidumpi sarja sopisi tosiaan todella hyvin. Sitten viikottaisten kisojen välillä voi aina ottaa treenikisoja FRC-porukalla tms. Niin, tuntuisi loogiselta, että ei niin tehokkailla autoilla erot on pienempiä ja huonompikin kuski pärjää ja kisat tasaisempia. Liiga voitaisiin silti ajaa vähän haastavammalla luokalla kuten juuri A tai B.
Ruato

Ruato 15.02.2008

  • 0
EvoBobber kirjoitti 15.02.2008 10:40: Tero puhuu ihan asiaa, tuo sitoutuminen kisaan ja ajan sopiminen on varmaan suurimmat ongelmat...
Kisakalenteri lyödään lukkoon heti kauden aluksi. Sillä varmaan ainakin minimoituisi poissaolot.. Otettaisiin huomioon mahdolliset yleiset lomapäivät tms.
TeroKortelainen

TeroKortelainen 15.02.2008

  • 0
Tämmöisen konttorirotan/myyntimiehen kannalta sunnuntai-illat olisivat toimivin vaihtoehto, koska arkena saattaa välillä tulla yöpymistä vaativia reissuja, jolloin etukäteen suunnitellut aikataulut voi mennä uusiksi muutaman tunnin varoitusajalla. Lauantaisin ja sunnuntaisin aika kuluu erinäisiin harrasteisiin, mutta juurikin Su-iltana olen lähes aina kotosalla rentoutumassa seuravaa työviikkoa varten... Jos aiemmista kisoistamme voi jotain päätellä, niin monelle muullekin tuo sunnuntai-ilta tuntuu olevan aika sopiva, kuten nytkin Porsche-kisaan ilmoittautuneiden määrä osoittaa.
Ruato

Ruato 15.02.2008

  • 0
Makau kirjoitti 15.02.2008 12:36: 16 kuskia per sarja. Eli siis saadaan yks sarja.. Ei taida ihan kuskit riittää.
Hmm, ei enempää löydy aktiivisia Forza 2-kuskeja? Olisihan siinä sitten yksi vaihtoehto ottaa mukaan myös porukkaa Suomen ulkopuolelta. Se kyllä heti varmasti laskisi sitoutumisen astetta ja samalla riski romuralleista kasvaisi mutta sitä voisi taklata vähän ennen kautta pidettävillä karsintaluonteisilla aika-ajoilla -> romurallaajat alasarjoihin.
Ruato

Ruato 15.02.2008

  • 0
TeroKortelainen kirjoitti 15.02.2008 13:05: Tämmöisen konttorirotan/myyntimiehen kannalta sunnuntai-illat olisivat toimivin vaihtoehto, koska arkena saattaa välillä tulla yöpymistä vaativia reissuja, jolloin etukäteen suunnitellut aikataulut voi mennä uusiksi muutaman tunnin varoitusajalla. Lauantaisin ja sunnuntaisin aika kuluu erinäisiin harrasteisiin, mutta juurikin Su-iltana olen lähes aina kotosalla rentoutumassa seuravaa työviikkoa varten... Jos aiemmista kisoistamme voi jotain päätellä, niin monelle muullekin tuo sunnuntai-ilta tuntuu olevan aika sopiva, kuten nytkin Porsche-kisaan ilmoittautuneiden määrä osoittaa.
Kyllä, sunnuntai-ilta olisi varmaan paras ajankohta..
Mudinski

Mudinski 15.02.2008

  • 0
Joo onhan noita Suomi-sarjoja muissakin peleissä mutta Forzassa ei taida olla vielä... Eli idea on hyvä :D Täytyy vaan säännöt ja muutenkin suunitella todella hyvin toi juttu esim. Divarisarjat...
Ruato

Ruato 15.02.2008 (edit 15.02.2008)

  • 0
Mudinski kirjoitti 15.02.2008 13:56: Joo onhan noita Suomi-sarjoja muissakin peleissä mutta Forzassa ei taida olla vielä... Eli idea on hyvä :D Täytyy vaan säännöt ja muutenkin suunitella todella hyvin toi juttu esim. Divarisarjat...
Sääntöjen perustaa vaikka täältä: http://gpl.ruutulippu.net/oldsite/rules.htm . Sitten vaan säätämään noita sopimaan Forzalle. :)
EvoBobber

EvoBobber 15.02.2008

  • 0
Ei muuta kun miettimään ensin säännöt kunnolla kohilleen ja sitten kisakalenteri ja mainostaa mahdollisimman monessa paikassa. Kyllä luulisi porukkaa sen verran löytyvän että 16 kuskia saadaan sarjaan mukaan jo ihan suomestakin. Sunnuntai-illat kisoille vois olla ihan jees, arkisin voi olla melko vaikeeta saada porukkaa ajamaan. Ainakin allekirjoittanut on ihan täysillä mukana jos sarjaa aletaan ajaa.
Ruato

Ruato 15.02.2008

  • 0
EvoBobber kirjoitti 15.02.2008 14:43: Ei muuta kun miettimään ensin säännöt kunnolla kohilleen ja sitten kisakalenteri ja mainostaa mahdollisimman monessa paikassa. Kyllä luulisi porukkaa sen verran löytyvän että 16 kuskia saadaan sarjaan mukaan jo ihan suomestakin. Sunnuntai-illat kisoille vois olla ihan jees, arkisin voi olla melko vaikeeta saada porukkaa ajamaan. Ainakin allekirjoittanut on ihan täysillä mukana jos sarjaa aletaan ajaa.
Voin tehdä ensimmäisen ehdotuksen säännöistä, siihen sitten teiltä Forza 2-veteraaneilta täydennyksiä ja korjauksia ja demokrattiisia päätöksiä. Löytyisikö täältä kaveria, joka tekisi sarjalle webbisivut ja ylläpitäisi niitä? Itsellä sivujen tekemisestä kokemusta about 2 tuntia ja aikaa tähän ei ruhtinaallisesti (olen jo vanha äijä ja lapsia nurkat täynnä ja vaimokin löytyy :) joten opettelu tätä varten ei realistinen vaihtoehto. Ehkä sivut saataisiin jopa tänne Forza Racing Clubin yhteyteen?
EvoBobber

EvoBobber 15.02.2008

  • 0
Juu ei multakaan oikeen nettisivut suju... :/

Write a post

Sign in to post a post.