Forum - Racing and Techniques

Vinkkejä ajamiseen

jasamy

jasamy 31.08.2010 (edit 09.09.2010)

  • 3
En tiedä onko näistä kenellekkään apua. Aika perus asioita mitkä varmaan melkein kaikille on jo tuttuja. 1. kannatta usein ajaa isommalla vaihteella mutka mitä ensin luulee (pois lukien tapaukset kun halutaan kääntää vähän moottorijarrulla) 2. jos mutkan jälkeen on lyhyt suora kannattaa yleensä jarruttaa pikkasen liian myöhään ja jos taas pitkä suora niin jarrutetaan aikaisin ja panostetaan ulostulo nopeuteen 3.Katso sinne minne olet autoa viemässä! Toisin sanoen on ihan turha katsella 5cm keulan eteen, tai sivulla vilistävää curbia, reippaasti vaan leukaa ylös ja katse kohti tulevaa. Mutkaan tultaessa katse jarrupaikkaan kun olet aloittanut jarruttamisen siirrä katse apexiin ja kun olet varma että ‘osut’ apexiin, niin katsetta kohti corner exitiä. tämmöiset nyt ensin tuli mieleen. Toivottavasti jotkut jaksaa jatkaa ja saadaan hyvä lista aikaiseksi e. lisäsin wantexin jutun
wantex

wantex 01.09.2010

  • 3
Itselläni suurin ongelma/virhe on usein katseen kohdistamisessa. Katso sinne minne olet autoa viemässä! Toisin sanoen on ihan turha katsella 5cm keulan eteen, tai sivulla vilistävää curbia, reippaasti vaan leukaa ylös ja katse kohti tulevaa. Mutkaan tultaessa katse apexiin (jos ei ole pimeä mutka) ja kun olet varma että 'osut' apexiin, niin katsetta kohti corner exitiä.
jasamy

jasamy 01.09.2010

  • 0
Itse lisäisin tohon wantexin viestiin vielä jarrupaikan ensimmäiseksi katseen kohdaksi mutkaan tultaessa
hulluseon

hulluseon 01.09.2010

  • 0
No toinen juttuhan on tietty ajolinjat. Mikäs hemmetin järki se aina on tähdätä ihan suoraan sisäkaarteeseen. Vanha Keiichin kikka ainakin toimii itselläni. Eli niin sanotusti ulos sisään ulos linja. Ja toinen mitä itse käytän on hiljaa sisään mutkaan ja kovaa ulos. Tosin tämä jälkimmäinen yleensä unohtuu ja ulos tullaan dori tyyliin. Kaasun ja jarrun hallinta. En ikinä tule neulansilmistä ulos täydellä kaasulla. Tai vastaavasti jarruta ikinä suoraan täydellä teholla. Kuorma-autoa ajaneet tietävät tämän mutu tuntumalla jarrutuksen. Eli aloitan jarrutuksen hiljaa lisäten vähitellen jarrupainetta ja vastaavasti ennen kääntymistä vapautan jarrut kokonaan.
hulluseon

hulluseon 01.09.2010

  • 0
Auton säädöt tietty on yksi millä pystyy pelaamaan tuota jarruttamista paljonkin. Koska itse pelaan padilla, niin pyrin siihen että hitailla radoilla voin tehdä nopeitakin liikkeitä ilman että etupäänpito heikkenee dramaattisesti. Otetaan esimerkiksi vaikka tämä tuleva SM-sarjan kisa Silverstonessa. Nopeita mutkia jotka pitäisi pystyä ajamaan jouhevilla, mutta jokseenkin painopisteeseen nopeasti vaikuttavilla linjoilla. Ja onhan tälläkin radalla niitä hitaita mutkia missä pitäisi kulkusuuntaa vaihtaa nopeasti. Juuri näiden mutkien takia rata on haastava, mutta tasapainon löytäminen on vaikeahkoa minulle. Sama pätee Mugelloon ja Sedonan "ulkoilma" pätkälle.

Write a post

Sign in to post a post.