- 0
Forum - Finnish Racing League
SM-sarja, Tsukuba, kisakommentit
Tähän threadiin kisakommentteja. Kerätään niistä sitten yhteenveto kotisivuille. Jokaiselta osallistuneelta odotetaan vähintään jotain kommenttia. Kuvia saa liittää myös ja laittaa niitä sähköpostilla tai sitten linkkiä tänne.
Laitan itse pian jotain.
- 0
Oli kyllä hieno kisa. Finaalin alussa oli hieman hymyssä pitelemistä kun FRC F1 Team oli kaksoisjohdossa; VAIKKA jo silloin tiesimme että on vielä aivan liian aikaista virnuilla.
Ac3way se sitten paineli ohi hurjalla vauhdillaan ja voin kyllä myöntää että parempi voitti, sillä itse ajoin lähes virheettömän kisan.
- 0
Ensimmäiseen osakilpailuun valmistauduttiin oppi-isän metodein; nautittiin paljon sponsorin tuotteita ja pidettiin täysselibaattia. ;) Se kannatti, sillä välierän aika-ajot menivät todella hyvin, oikeastaan paremmin kun osattiin kisainsinöörin kanssa toivoa. Toisena listalla siinä joukossa.
Varsinainen kisa lähti käyntiin melko hyvin. Taisin käydä kärjessäkin ja pysyäkin siellä hetken ennenkuin Miqqe pyyhälsi ohi. Iipponen tuli rohkeasti rinnalle viimeisellä suoralla ennen pääsuoraa ja en lähtenyt riskeeraamaan mitään vaan päästin suosilla ohi. Tavoite oli kuitenkin päästä vain neljän sakissa maaliin. Kisan keskivaiheet köröteltiin rauhassa kun näytti siltä, että WalleyedTopi ja Sisu Ardor ovat jääneet niin reilusti. Itse asiassa jossakin vaiheessa näytti siltä että takana ei ole enää kuin yksi kilpailija. Jossakin kierroksen 15-17 paikkeilla huomasin, että siellähän onkin molemmat Team Karvisen autot tulossa takaa kovaa kyytiä. Piti alkaa taas puristamaan ja eihän siitä mitään tullut kun oli jo autoillut rauhallisemmin. Pari kertaa Karvisten autot pääsivät melko lähelle mutta ohituspaikkoja ei loppujen lopuksi tullut ja kolmantena maaliin ja 1. finaaliin vastoin kaikkia ennakko-odotuksia.
1. finaali menikin enemmän ja vähemmän penkin alle. Aika-ajossa Iipponen veti vahingossa keulan ja kyljen rikki heti lähdössä, jonka seurauksena auto käyttäytyi levottomasti ja aika jäi vaatimattomaksi.
Heti kisan alkupuolella törmäsin EvoBobberin perään kun en odottanut hänen jarruttavan niin aikaisin ruuhkan takia ja itsellä takarengas vielä kanttarilla kun jarrutus alkoi. Todella isot pahoittelut Evolle, seurauksia odotellaan. Törmäilyn seurauksena otti päähän kuin pientä oravaa, ja ajorytmi meni siinä samalla. Rellusta hajosi samalla myös kojelauta niin, että ratti heilui lähes vapaasti syvyyssuunnassa, joten ajaminen oli "hieman" hankalaa. Maaliin köröteltiin sijalla 7. kun Evo joutui lopulta keskeyttämään.
Pisteitä tuli ja tallikaverille myös, joten eiköhän tästä ole hyvä jatkaa. Kiitos tallille ja sponsoreille! :)
- 0
Loistava avaus kaudelle! Valitettavasti vain EvoBobberilla oli ongelmia. Varikolla mekaanikot hajottivat auton(whatta!) ja kisa päättyi lopulta teknisiin ongelmiin.
Välierässä Beza aloitti hyvin, mutta teki muutaman kieroksen jälkeen virheen ja sen jälkeen johdin kisaa loppuun asti. 1:03.6xx oli nopein kierros siinä.
Finaalin aika-ajo meni pieleen, mutta toisaalta neljänneltä paikalta oli hyvä lähteä. Alussa kisailin WalleyedTopin kanssa ja autoa oli tosi hankala pitää tiellä. Ohi päästyään yritin ottaa FRC tallia kiinni. Sitten Bezan kone hajosi ainakin osittain ja nousin jo toiseksi.
Miqqeä oli aluksi vaikea ottaa kiinni, mutta sitten sitä vauhtia alkoi löytyä joka kesti kisan loppuun asti. Miqqe hiilosti ohituksen jälkeen pahasti ja tuli monta kertaa mutkassa lähelle, mutta ohi on vaikea päästä. Miqqen virheen jälkeen eroa oli noin 100 m ja sitten se pikku hiljaa kasvoi. Varikko käyntien jälkeen palasin ykkösenä radalle juuri ennen Topia.
Loppu olikin pelkkää surffailua ja oman kierrosajan parantamista. Paras aika oli 1:03.267, usean kierokksen alussa pystyin tuosta vielä parantamaan vielä 0.200. Se ei vaan kestänyt koskaan kieroksen loppuun asti.
Seuraavat kisat ovat varmasti vielä tiukempia, vaikka oli myös tässä kisassa hyvää vääntöä. Kuten puhetta oli, kisat voisi aloittaa aikaisemmin. Siinä about 20.00 voisi olla hyvä. Nyt jäi näkemättä futis matsin ensimmäinen puoliaika. : (
Kuvia tulossa viimeistään huomenna.
- 0
Ruato kirjoitti 30.03.2008 20:35: 1. finaali menikin enemmän ja vähemmän penkin alle. Aika-ajossa Iipponen veti vahingossa keulan ja kyljen rikki heti lähdössä, jonka seurauksena auto käyttäytyi levottomasti ja aika jäi vaatimattomaksi.Iipponen taas asialla :D
- 0
Ihan hyvä kauden avaus, jeps, siitäkin huolimatta, että a-finaalissa padi-ohjain katkaisi yhteyden kahdesti(!) tiputtaen ensin ~5. kierroksella 4. sijalta häntäpäähän ja hatuttihan se. Mielessä kävi jo luovuttaminen cervelinhon tapaan, mutta päätin puskea 50-kierroksisen kisan loppuun, eihän sitä koskaan tiedä... Toinen katkos ei vaikuttanut sijoitukseen, aiheuttaen vain ylimääräisen pyörähdyksen. Kierrosajat eivät yltäneet ekan katkoksen jälkeen enää alle 1:04.500 juuri kertaakaan, paria poikkeusta lukuunottamatta. Varikolle oli taivuttava aivan lopuksi ehkä kierroksella ~45, kun ei usko riittänyt ajamaan höyryillä. Itse auto säilyi "ajettavana" etupuskurin puuttumisesta ja muiden katteiden kupruista huolimatta. Rauhassa sai ajella :)
2. välierän aika-ajoista tullut paalupaikka yllätti. A-finaaliin siivittänyt välierien 4.sija oli myös positiivinen yllätys, todella! - Kämmäykseni johdosta tuloksien rekisteröiminen tosin piti ottaa uusiksi, sori.
Kokonaisuudessaan pitkät kymmenien kierroksien kisat vaativat vielä totuttelua ja hyvän vauhdin jatkuvaa ylläpitämistä - rentoutta ! Aika-ajoissa jne. tuntuu tulevan yksitäisiä onnistuneita kierroksia, mutta ne ei auta kisassa. Ei loppujen lopuksi haittaa finaalin 7.sija yhtään, sillä tärkeimmät tavoitteet: hauskanpito ja esim. radallapysyminen (melkein onnistui) sekä myös jo a-finaaliin pääsy itsessään riittivät takaamaan jees kauden avauksen.
- 0
Pienellä tutinalla lähdettiin ensimmäisiin karsintoihin, mutta hyvinhän ne loppujen lopuksi meni, rennolla ajolla neljän sakkiin ja ykkösfinaaliin.
Varsinaisessa finaalissa kisamekaanikko teki varmaan jotain vääriä säätöjä kun auto ei oikeen koko kisan aikana ollut kunnolla balanssissa. Tietysti asiaan saattaa vaikuttaa myös Ruadon pieni perään ajo, jossa rikkoontui takapuskurin lisäksi myös vasen takajarru ja kytkin. (Ruadolle tiedoksi että Geisha talli ei ole tekemässä asiasta valitusta kisajurylle, sattuuhan noita kun tosissaan ajellaan) Seuraava niitti oli sitten kierroksella 23 kun olin Topin perässä kykkimässä ja Iipponen hengitti niskaan. Ajattelin olla ovela ja vetää tässä vaiheessa varikolle, niin pääsen sitten "puhtaalla radalla" ajamaan huippuaikoja tuoreilla renkailla. Suunnitelma muuten OK, mutta en ollut ikinä ajanut Tsukuban varikolle ja varikon seinä pääsi yllättämään, seurauksena takapuskurin totaalinen menetys. Pääsin varikon töppäilyn jälkeen vielä jonkinlaiseen vauhtiin, kunnes Live heitti mut ulos kisasta (kiitokset mikkisoftalle...).
Seuraavalla kerralla sitten paremmin...
- 0
Omalta osalta kisat alkoivat mahdollisimman huonosti, jo aika-ajoissa ohjastamani clio puski minun kaasujalkani ansiosta ulos ensimmäisessä mutkassa antaen lopuksi noi 3 sekuntia lisää aika-ajooni ja loppuajaksi vaatimaton 1.08.145 eli viimeiseksi tiputtiin. Itse kisa meni omalta osaltani hyvin ja ulosajoilta vältyltiin tällä kertaa ja kisailu oli kovaa aina alusta loppuun asti kun pääosin taistelin sijoista 4-7 muun muassa kaifoksen, splatin, teron ja saviorin kanssa. Ohituspaikkoja suotiin vain jos joku edellä ajava teki pienen ajovirheen, muuten paikat olivat harvassa. Kisat olivat minun mielestä hyvin hallussa ja porukka ajoi fiksusti ilman mitään suurempia kolareita :)
- 0
Ensiksi täytyy sanoa kiitokset tallille, sponsoreille, Mikkosen Atelle ja Hessulle Nakkilaan.
Aika-ajo: Lähdettiin rennoin mielin hakemaan 1.04:n alitusta ja taktisesti turvallista viimeistä lähtöruutua. Suunnitelma onnistui lähes täydellisesti mitä nyt kierrosaika paukahti 1.05:n päälle.
Semifinaalin lähettiin asenteella että 25 kierroksen kisassa ei kyllä saa jäädä kierrosta myyriksen perään. Clio käyttäytyi tutun kettumaisesti enimmäiset 15 rundia ja kierrosajat heittelivät valtavasti. Viimeisillä kierroksilla kun muut valittelivat että renkaiden kuluminen haittasi ratilla ajaminen taas helpottui autoa pystyi ajamaan sladissa. Kierrosajat paranivat tasaisesti mutta koska muut olivat on ajaneet kaavas karkuun ei sillä ollut juuri merkitystä. Viimeinen sija ja SamVanin kanssa pikkufinaaliin.
Uhkaava Real Madrid - Sevilla ottelu painoi ( onneksi ) b-finaalin sprinttikisaksi. Kulku tuntui paremmalta ja heti alkuun tuli muutaman itselle nopeahko kierros. Sitten tuli muutama niin tuttu kämmi kun perä irtosi. Muillakin kisaajilla oli tapahtumia sijat vaihtelivatkin varsin paljon. Ehjänä maaliin ja sitten muutaman nopean haastattelun ja suihkun jälkeen Santiago Bernabéulle seuraamaan Kuningas jalkapalloa.
- 0
Kausi lähti valoisissa merkeissä käyntiin aika-ajojen ja välieräkisan osuttua kohtalaisesti nappiin. Kuitenkin finaalissa varikkotiimille tapahtui kaamea moka heidän laittaessaan monsuunirenkaat clioni alle. Liukastelusta ei tullut mitään, joten poistuin varikolle noin kierroksella 10. Kisa oli menetetty, joten allekirjoittanut meni seuraamaan jalkapalloa varikkoboksin plasmaruudulta.
- 0
Välierät lähti ihan hyvin käyntiin. Tosin aika-ajojen toinen sija vaihtui viimeiseen lähtöruutuun kun poksi ilmoitti iloisesti levyn olevan likainen. Itse välierä meni sitten ihan hienosti lähtöruudusta huolimatta. Onnistuin nousemaan lopulta 24. kierroksella toiseksi mutta kierrokset loppuivat kesken, joten Dragharia en kerennyt edes yrittää haastaa. Mutta finaalipaikka oli tietysti selviä jo hyvissä ajoin ja vauhtikin lupaili hyvää finaalia.
Finaalissa aika-ajot oli sitten kaikkien osalta sitä tuhannesosapeliä mutta lopulta pääsin riistämään Myyrikseltä paalun huikealla 0,003 sekunnin erolla. :)
Kisa oli sitten hienoa vääntöä jokaiselta. Alussa oli todella kovaa kisailua Myyriksen kanssa, mutta kun se pienenpieni jarrumerkin virhe sitten avasi Myyrikselle paikan, pääsi hän menemään menojaan. Tämän jälkeen ajo herpaantui kisassa kaksi kertaa, jolloin kummallakin kerralla kävin testaamassa Clion maastoajo-ominaisuuksia radan viimeisessä kaarteessa. Näiden virheiden takia tipuin kuudenneksi mutta viimeisten kierrosten kamppailut Jupe sanin kanssa tuottivat tulosta ja pääsin ylittämään maaliviivan viidennellä sijalla. Ilman virheitä olisin varmasti taistellut palkintopallisijasta, joten ne jäi vähän harmittamaan mutta kaiken kaikkiaan todella mukava ja tiukka kisa.
Kaikki taisi parantaa vielä vauhtiaan niistä karsinnoista aika roimasti kun parhaat kierrosajat putosi jo lähelle 1.02,5:tä. Ja kun virheet oli kaikilla hakusessa niin ohittaminenkin oli todella vaikeaa.
Toivottavasti kisat pysyvät jatkossakin yhtä hyvinä.
- 0
Ei voi muuta sanoa kuin että meni ihan penkin alle kisat.
- 0
Kisat menivät huomattavasti odotettua paremmin. Ensimmäisessä aika-ajossa "huonosta" kierrosajasta huolimatta toinen sija. Kisassa tuli ajettua valtaosin kakkosena, mutta suunnilleen 10 kierroksen jälkeen pääsin northg7:stä ohi ja sain pidettyä ykköspaikan loppuun saakka.
Finaalin aika-ajot menivätkin sitten aivan penkin alle, ja lähdin kisaan 7:stä lähtöruudusta. Hiljalleen sitten kipusin kohti podiumia ja päädyin 2 sijalle, kun splatnumber1 teki kierroksella 45(?) pahan ajovirheen.
Kisa oli omalta osaltani alusta loppuun asti erittäin jännittävä, ja kertaakaan en neljällä pyörällä käynyt hiekkaa pöllyttämässä. Paras kierros jäi hitusen 1:03 päälle..
- 0
Välierien aikaajot meni penkin alle, mutta onneks siinä oli sit niitä muitakin jokka joutu vähän clion ohjailtavutta tutkiskelemaan. Aikaajoista irtos 4 paikka jonka sain pidettyä koko kisan aikana ja samalla vähän totutella cliolla ajamista.
Finaalien aikaajot meni sitten vieläkin huonommin, ja lähdin kisaan viimeisestä ruudusta. Annoin muille pikkaisen sitten välimatkaa ja ajelin rauhallisia kierroksia, mutta sitten kierrokselle kolme lähettäessä sain Makaun kiinni ekassa mutkassa ja lähettiin mutkasta rintarinnan ulos, sitten mutkiin 3-4 tultaessa päästin makaun edelle hetkeksi. Sain ilmeisesti hieman painostettua Makauta jonka seurauksena jarrut meni Makaulla lukkoon ja pääsin sisäpuolelle ja jälleen mentiin rintarinnan dunlop-mutkaan ja sieltä viimeiseen naulanpäähän. Neulan päässä Makau päästeli jälleen savumerkkejä ja yritin lähteä ulkoa ohittamaan, avasin kaasun kuitenkin vähän liian aikaisin ja jouduin löysäämään ja päästämään Makaun edelleni.
Peräkkäin sitten ajeltiin aina kierrokselle 26 saakka jolloin ajattelin mennä ensimmäisenä varikolle ja toivoin että Makau tulisi muutamaa kierrosta myöhemmin. Makau kuitenkin tuli jo seuraavalla kierroksella ja jouduin täpärästi taakse jälleen kerran. Sain sitten koko kierroksen hyvin hiillostettua perässä, ja sitten ensimmäiseen mutkaan tultaessa pääsin lämpimillä renkailla sisäkautta ohi. Kisan edetessä olin jo 4 sijalla mutta viimeisillä 40 kierroksella Sponsorimme "Madcrocin" neste tankkaus ei toiminut ja tipuin aina pikku virheillä sijalle kuusi.
Ensi kisaan tulen saamaan enemmän madcroccia ja uudet maalaukset peltiin. Tästä on hyvä jatkaa ensi viikon Laguna Secan osakilpailuun.
- 0
SemiFinaalin aika-ajossa sain auton pidettyä vaivoin radalla, eikä aika ollut kovin hääppöinen. Välieriin starttasin siis ruudusta 4. Ensimmäiset kierrokset sujuivat osaltani odotettua paremmin ja nousin jopa kolmanneksi, kun Tero Kortelainen teki ajovirheen ja pääsin hänen ohitse.
Suunnilleen kierroksella 13 auto lähti lapasesta ja putosin letkan hännille seitsemänneksi. Kuin ihmeen kaupalla nousin viimeisten kierrosten aikana neljänneksi ja selviydyin Finaaliin.
Finaaliin lähdin ruudusta neljännestä lähtöruudusta. Ensimmäinen mutka selvittiin ilman kolareita eikä kenenkään auto hyytynyt lähtöruutuun. Ajoin tasaisia kierrosaikoja kierrokselle 40 asti, kunnes tulin ekaan mutkaan liian tiukasti ja törmäsin keula edellä turvavalliin. Auto pysyi ehjänä ja pääsin jatkamaan kisaa ilman suurempia ongelmia. Törmäyshetkellä Draghar meni ohitseni. Ajoin muutaman kierroksen kolmantena, kunnes tein ajovirheen Makaun hiillostamana ja putosin neljänneksi ja saavuin siinä sijoituksessa maaliin.
Pokaalia ei tullut, mutta hyvä mieli jäi silti.
-Tästä on hyvä jatkaa!
- 0
Joo täs ekassa kisassa meni hiukan penkin alle kisat. Heti väli-erässä tuli ekassa mutkassa kolarin poikasta ja tuli kokeiltua pitoa tuolla hiekan puolella.
Lisäksi tuli vielä oma moka samaisella kieroksella viimeisessä mutkassa, cliossa oli kai vielä hiukan hiekkaa renkaissa ekan mutkan jäljiltä. viidenneksi sitten väli-erissä ja suoraan b-finaaliin.
Siellä aika-ajoissa ekana ja kisassa tokana hiukan huonolla varikko taktiikalla.
No aina ei voi voittaa. Mutta seuraavalla viikolla sitten paremmin Lagunassa
- 0
Jees, penkin alle meni... mutta ei se mitään. Aikaajot pipariksi ja sehän oli sitten jo alkusoittoa vaan tulevaan... Perässä ajeltiin ja alko vähän otekkin välillä herpaantuun, kun Jupen auton perä ja krapulan poteminen alko tuottamaan näköharhoja ;) B- finaalissa homma jotenkin luisti jo paremmin ja varsinkin 8 kierroksella kun piti ihan pusikoiden puolelle luistella... Ei ainakaan huonommin voi mennä, ehkä.
- 0
Välieriin lähdettiin pienellä jännityksellä, koska ei ollut tullu cliolla ajettua karsintojen jälkeen, lukuunottamatta muutamaa kierrosta. Välierän aika-ajo onnistui ihmeen hyvin ja se jännitys, joka aluksi oli jäi tsukuban tiukkojen mutkien varrelle.
Välieriin lähdin ruudusta kolme, joka takasi hyvän paikan ja luultavasti puhtaan ensimmäisen mutkan. Edessä Cervelinho11 ja Myyris ajoivat aivan omaa vauhtiaan ja jo ensimmäisen kierroksen lopussa huomasin ettei siihen vauhtii ole mahdollisuuksia. Tästä johtuen keskityin koko välierän ajan takana hiillostanee Jupe Sanin takana pitoon ja onnistuinkin siinä vaikka Jupe muutamaan otteeseen aivan rinnallekin pääsi. Kolmas sija välieristä ja A-finaalin pääsy olivat iloisia uutisia.
Finaalin aika-ajossa sitten onnistuin mielestäni hyvin ja odotin lähtöruudun olevan neljännen sijan paremmalla puolella. Aika-ajon loputtua kuitenkin yllätyin muiden nopeaa vauhtia ja huomasin lähteväni ruudusta kuusi. Kisan alussa tein useamman ajovirheen ja jupe pääse ihan perään hiillostamaan aivan kutein välierässäkin. Siinä sitten ajeltiin Jupen kanssa perätysten (välillä Jupe edellä ) yli puolet kisasta. Daysavior teki ajovirheen radan viimeisessä mutkassa ja Jupen kanssa päästiin hänestä ohi. Viimeisellä viidellä kierroksella Splat Number teki muutaman ajovirheen, joiden ansiosta pääsin perään hiillostamaan. Kierroksella 48 Splat ajoi ensimmäisen mutkan hiukan pitkäksi, jonka ansiosta nousin rinnalle ja lopulta kolmanneksi. Viimeiset kierrokset pyrin pitämään Splat numberin takana ja ajaa kolmanneksi maaliin.
Kokonaisuutena kisa oli positiivinen yllätys. Seuraavissa kisoissa tavoitteet laitetaan vielä korkeammalle.
- 0
[Sensuroitu]
- 0
TeroKortelainen kirjoitti 01.04.2008 15:37: [Sensuroitu]:D