SM-Sarja season 2
EvoBobber
14.05.2008
Ruvetaanpas tällä kertaa miettimään ajoissa ensi kautta, kerätään tähän threadiin parannus/muutosehdotuksia ensi kaudelle.
Management oli ajatellut tällaisia:
- autoksi nelioviset porrasperät (joka talli saa vapaasti valita)
- pakolliset forza puskurit ja siivet
- pakolliset turvakaaret?
- tehorajat?
- c- tai b-luokka, vapaat viritykset
- vain yksi divari, kun porukka vähenee kuitenkin kauden aikana
- dtm-mallinen tasoitussysteemi, jossa esim. voittaneeseen autoon laitetaan "lisäpainoja" (eli tiputetaan PI:tä seuraaviin kisoihin) ja vähennetään painoja kun ei pääse esim. top 3:een. Tai sitten kärkikolmikolta kaikilta pi:tä alas, esim tyyliin
1. sija -10 PI
2. sija -5 PI
3. sija -2 PI
Kertokaa mille teistä kuulostaa, ja heittäkää omia ehdotuksia myös!
Northg7
14.05.2008 (edit 14.05.2008)
Jep, ajatuksia tulevaan voisi lämmitellä. Tuossa PI:n alentamisessa, hyväksytettäisiinkö muutettu auto management-tiimin jäsenellä ennen lobbyyn tuloa, joka vahvistaisi/hylkäisi kilpakaluston olevan sääntöjen mukainen? Jos kyllä niin "joskus", vai tiettyyn deadlineen mennessä...
Ihan jees ehdotuksia.
Auton fyysisen koon kasvaessa radat käyvät pienemmiksi kilpailutilanteissa, noh tuskin ihan __niin__ haittaavasti. Porrasperäiset ehdotus kävisi, kah mikä ettei. Onhan pelissä mistä valita.
__/e:__ Autojen tarkistus veisi kyl aikaa ja resursseja.
Ac3Way
14.05.2008
Tosiaan hidasta se on lähettää autoa managementille. Ja vanteilla ja renkaan koollahan pystyy muuttamaan auton PI myös. Ihan hyvä olisi olla tasoittava systeemi, mutta sen toteutus ja valvominen on vaikeaa. Ja kuinka paljon se esim. hidastaa Myyristä jos sillä on 10 PI vähemmän. Myyris pitää tiputtaa D-luokan jos haluaa tasaisempia kisoja.
Northg7
14.05.2008 (edit 14.05.2008)
Kirves jep, nämä on totta eli samoilla linjoilla. Vaihtelu on pop.
Rata valinnoista en osaa vielä sanoa omia mielipiteitäni sen tarkemmin.
IIPPONEN
14.05.2008
Kaikille samat autot mutta nopeemmat, mutta silti hyvät ja HAUSKAT ajaa...
Myyris
14.05.2008
aceway: hehe voi olla että mun pitäs muutama kymmenen pi:tä tiputtaa mutta. viritetyillä autoilla ennoo niin ylivoimanen ;) en tiijjä miks rellulla oon noinkin ylivoimanen.
toi saattaa mennä vähän liian vaikeeksi ja karsiiko osallistujia jos saa olla viritetty auto? mullekkin käypi toi pi:n alentaminen/tasotus systeemi
EvoBobber
15.05.2008
Ei niitä tartte managementiin lähetellä, tehdään vaan taulukko missä näkyy kaikkien seuraavan kisan PI. Hosti sitten vertaa taulukkoa lähdössä oleviin autoihin.
Anyway, toi on vaan yksi ehdotus.
EvoBobber
15.05.2008
Ac3Way kirjoitti 14.05.2008 17:13:
Tosiaan hidasta se on lähettää autoa managementille. Ja vanteilla ja renkaan koollahan pystyy muuttamaan auton PI myös. Ihan hyvä olisi olla tasoittava systeemi, mutta sen toteutus ja valvominen on vaikeaa. Ja kuinka paljon se esim. hidastaa Myyristä jos sillä on 10 PI vähemmän. Myyris pitää tiputtaa D-luokan jos haluaa tasaisempia kisoja.
Myyrishän tippuu lopulta D-luokkaan jos voittaa kisoja putkeen ;)
Daysavior
15.05.2008
Tuo "nelioviset porrasperäiset" on aika väljä... ehkä vähän liiankin. Ei ainakaan itsellä ole niin paljoa aikaa, että alkaisin noista valkkaamaan sitten sitä ominta. Ehkä joku tietty auto ja sille vapaa viritys johonkin tiettyyn PI-arvoon asti olisi ihan asiallinen vaihtoehto. Kuitenkin jos tähän sarjaan halutaan jatkossakin kilpailijoita niin kannattaa pitää se sopivan simppelinä.
EvoBobber
15.05.2008
Tottahan tuokin. Ajattelin vaan että saataisiin vähän vaihtelua autokantaan...
TehBigBunny
15.05.2008 (edit 15.05.2008)
PI systeemi voisi toimia hyvin. __( PI -30 max tai vastaavaa )__
Ehdotan että valitaan pari kolme autoa jotka tulee mukaan ja niihin myös merkkikohtaiset menestyspainot eli jos joku automerkki on jatkuvasti muita huonompi niin kaikille sitä ajaville sallitaan vähän lisää PI:tä
Joku PI 650 voisi olla hyvä lähtökohta. Tässähän myös tiimien osuus kasvaisi kun autoa voi säätää koska jos tiimissä on joku joka ehtii vähän ajamaan testiä niin muut tallin kuskit saavat siitä sitten ainakin perus-setupin.
Tallissa voisi olla 3 kuskia joista 2 ( ennakkoon ilmoitettua tai parasta ) saa tallibojoja.
Autoista olisi hyvä jos olisi tarjolla ainakin etu- ja takavetoisia. Astra, Clio ja bemmid tulee noin alkuun mieleen pitäisi vain välttää jonkin selkeästi ylivoimaisen auton mukana olo.
Ac3Way
15.05.2008
Niin tai sitten ajetaan vakio autoilla, mutta tallit saavat valita auton eri vaihtoehdoista jotka on määrätty ennen kautta. Itsellä tuskin on aikaa paljon viritellä enkä hirveästi sitä edes hallitse, joten olisi mukavempi ajaa sarjaa jos voisi keskittyä vain kisoihin. Tuskin ekalla kaudellakaan ketään ole pahemmin testannut ennen kisoja. Itse olen vain ennen Tsukuban kisaa vähän harjoitellut.
Niin ja itse olen c tai b luokan kannalla. Niitä tulee kuitenkin normaalisti vähemmän ajettua sekä niistä löytyy paljon eri auto vaihtoehtoja.
EvoBobber
15.05.2008
Vakioautoista on vaan hankala löytää muutamaa eri merkkiä / mallia, jotka pystyy tasaväkisesti kilpailemaan keskenään. Sikäli virittäminen esim. c-luokkaan tuo tasaisemmat skabat. Aika nopea autoon on tehdä sellainen perussäätö millä on kilpailukykyinen radalla kuin radalla pienillä muutoksilla...
kurppak
15.05.2008
On tärkeää muistaa pitää hommat yksikertaisena. Mielestäni talliin mahtuisi kaksi kuskia, joilla on samanlainen ja värinen maalaus. Tuota tasoitus-systeemiä pitäsi miettiä. Toki täytyy ymmärtää, että esim formuloissakin vain yksi voittaa kauden. Koska lobbyyn mahtuu vain kahdeksan henkilöä on karsinta ja muut jutut mietittävä tarkasti.
Näissä asioissa tietynlainen demokratia (lue: monarkia) on hyvä pitää mielessä. On myös hyvä ottaa kilpailun järjestäjille koituva työpanos huomioon. Autojen syynääminen ja valvonta on tietyn pisteen jälkeen mahdotonta ja myös tarpeetonta, jos huomataan sääntöjen rikkomista, on rangaistuksien antaminen kohdillaan.
knoivari
17.05.2008
Jos tälläkertaa pääsis mukaan...
Mun ehdotus autoksi kaikille BMW E36 M3. Street renkaat oma valintainen merkki joistain kun löytyy pitoa ja joistain kestävyyttä leveys? Vanne koko ja malli vapaat. Kisa laatikko (kytkin ja vauhtipyörä) ja kevennykset ei muuta alustaan. Moottoriin race putkisto ja race imupuoli. Forza siipi? Näin ei tulisi säädettävää kuin vaihdevälit ja downforce joillai ei hirveitä eroja saa.
Sarjan parannus ehdotuksia:
Rallicross tyypinen karsinta eli ensin aika-ajot joista kuusi parasta A-finaaliin ja seuraavat kuusi B-finaaliin ja niin edelleen. Viimeiseen esim. C-finaaliin kahdeksan joista kaksi parasta seuraavaan ja sitten B-finaalista kaksi parasta A-finaaliin. Kisojen pituudet tosin olisi ongelma ellei niitä jakaisi useammalle päivälle.
Miqqe
17.05.2008
Voisin yhtyä kaikkeen mitä ensimmäisessä viestissä Bobber ehdotti.
Toisaalta olisin kyllä jonkun stock B-luokkalaisen kannalla. Joko kaikilla olisi sama auto, tai jos k.o. autolle löytyisi tasainen kilpailija vois tallit päästä valkkaamaan autonsa.
Riippuen siitä kuinka paljon porukkaa ilmoittautuu sarjaan, voisi laittaa tuon yhden divarin ja pitää samanlainen karsintasysteemi, kuin tällä kaudella OLI ekoissa kisoissa.
Voisihan sitä tasoitusta antaa noilla vakioautoillakin, mutta ei se nyt paljoo hidasta, jos joku ajaakin 20'' vakiovanteilla.
kurppak
18.05.2008
Tai sitten tehdään niin, että pitäydytään vakioissa ja valitaan joku 10 autoa, jotka ovat mahdollisimman tasaväkisiä keskenään. Yksi talli edustaa yhtä merkkiä ja mallia.
Itse kyllä haluisin pakolliset turvakaaret ja forza-koriosat. Niiden käyttöä kun on niin helppo vahtia.
Jos kuljettajalla on liikaa vauhtia muihin nähden, on turvakaaret poistettava ja painoa sananmukaisesti lisättävä portaittain.
Miqqe
18.05.2008 (edit 18.05.2008)
kurppak kirjoitti 18.05.2008 12:10:
Tai sitten tehdään niin, että pitäydytään vakioissa ja valitaan joku 10 autoa, jotka ovat mahdollisimman tasaväkisiä keskenään. Yksi talli edustaa yhtä merkkiä ja mallia.
Eipä taida löytyä kymmentä tasaväkista autoa.
Mitä nyt pikaisesti olen vilkaissut, niin Porsche Boxter, Mazda rx7 ja BMW M3 e46 olisivat melko asiallinen trio. Testannut en siis ole ovatko ne käytännössä tasaisia.
Makau
18.05.2008
Miqqe kirjoitti 18.05.2008 18:33:
kurppak kirjoitti 18.05.2008 12:10:
Tai sitten tehdään niin, että pitäydytään vakioissa ja valitaan joku 10 autoa, jotka ovat mahdollisimman tasaväkisiä keskenään. Yksi talli edustaa yhtä merkkiä ja mallia.
Eipä taida löytyä kymmentä tasaväkista autoa.
Mitä nyt pikaisesti olen vilkaissut, niin Porsche Boxter, Mazda rx7 ja BMW M3 e46 olisivat melko asiallinen trio. Testannut en siis ole ovatko ne käytännössä tasaisia.
rx-7 on ylivoimainen ja bemulla ei mitää saumaa.
Miqqe
19.05.2008
Otetaan vastaan puolueettomampia mielipiteitä...