- 0
Forum - Finnish Racing League
Tasoitukset
Näistä kun on ollut puhette, niin miten niiden laita sitten on?
Esim:
1. Sija - 15 PI
2. Sija -10 PI
3. Sija -5 PI
Ja jos vielä halutaan kisaa viimeisillä sijoituksilla, niin
Esim:
Vika sija: +15 PI
Tokavika sija: +10 PI
Kolmanneks vika sija: +5 PI
Tämän mukaan tasoitus ei automaattisesti häviäisi.
Kuitenkin KESKUSTELUA aiheesta.
- 0
Ei tuo vissiin saanut tuulta alleen. Yritin siitä toitottaa silloin kun sääntöjä kehiteltiin ja sai muistaakseni sultakin vastustusta. Jos tuohon lähdetään, niin sitten pitää sallia jo auton tehojen muokkaaminenkin, muuten on hankala tiputtaa PI:tä.
- 0
Mullakin oli tämä aikanaan esille tullut tasoitussysteemi tässä mielessä. Eli saako tämmöinen yleistä kannatusta?
Ja toisaalta, onkos tuota testattu, jos tehon pitää pysyä koko kauden samana? Eli riittääkö kaikilla autovalinnoilla pelivaraa pelkkien renkaiden leveyden, halkaisijan, seoksen sekä vanteiden avulla riittävästi joka suuntaan??? Ja pitäisi määritellä maksimit molempiin suuntiin +/- 50 tjsp?
EDIT: Olin näköjään hidas, noh eipä tuo sisältö siitä muutu...
- 0
TeroKortelainen kirjoitti 26.06.2008 09:46: Mullakin oli tämä aikanaan esille tullut tasoitussysteemi tässä mielessä. Eli saako tämmöinen yleistä kannatusta? Ja toisaalta, onkos tuota testattu, jos tehon pitää pysyä koko kauden samana? Eli riittääkö kaikilla autovalinnoilla pelivaraa pelkkien renkaiden leveyden, halkaisijan, seoksen sekä vanteiden avulla riittävästi joka suuntaan??? Ja pitäisi määritellä maksimit molempiin suuntiin +/- 50 tjsp? EDIT: Olin näköjään hidas, noh eipä tuo sisältö siitä muutu...Ainut ominaisuus millä voisi tasaisesti säätää PI:tä on vanteet. Eli jo kaikilla olisi erittäin keveät vanteet kauden alussa ja sitten niitä raskaampiin vaihtamalla saadaan vähän lisää painoa ( joku 10-20 kg). En vaan usko että tuolla zydeemillä saa aikaan kovin merkittävää muutosta. Kun tästä ei myöskään ole aikanaan mitään päätetty niin monella voisi mennä auto uusiksi.
- 0
PI:n tarkka muuttaminen on kyllä pirun vaikeaa. Helpoin keino on mielestäni aloittaa renkaista, eli jos on vaikka parhaat katu-kumit, niin laittaa huonoimmat katu-kumit, niin eroa on n. 10 PI. Tuo PI-tsydeemi on toteutettu kyllä hyvin heikosti. Sitten vanteet jne...
Tasoitus voisi kyllä tuoda kisoihin mukavaa jännitystä, varsinkin nuo loppupään (siis huonoimpien) PI:n nostot, jotka olisivat max lukuja (alkupään laskut taas min lukuja).
Moottorin tehoja ei saisi edelleenkään nostaa.
- 0
Menetelmästä tekee vaikean myös se, että kuljettajat voivat olla epätasaisia, esim myyriksen PI olisi kauden lopussa varmaan vähemmän kuin muilla, vaikka auto olisi saman tasoinen.
Ehdottaisin siis tällaista:
Ensinnäkään yhdenkään tallin autojen PI:tä ei laskettaisi.
Jos jonkun tallin auto vaikuttaa selkeästi heikommalta kuin muiden tallien, voi tallin edustaja lähettää jollekkin management porukan jäsenistä autonsa testattavaksi. Tämä testaaja luottamuksellisesti (ei tallentaisi säätöjä, tai varastaisi maalausta eikä sen osia) testaisi auton niillä osilla jotka ovat kiinni autossa, ja arvioisi voisiko huonot sijoitukset johtua keskimääräistä heikommasta ajotaidosta tai huonoista säädöistä. Jos auto testin perusteella on selkeästi muita heikompi, voitaisiin sen PI:n sallia olevan korkeampi.
Testaaja voisi esimerkiksi testata autoa useammilla radoilla useita kierroksia ja mahdollisesti koittaa saako auton säätämällä paremmaksi.
Ongelmia:
- Mitä voidaan käyttää vertailuaikana kierroksella
- Testaajan arviointikyky/ajotaito
- Paljonko PI:tä saisi nostaa
edit.
Perusteluja PI:n nostamiselle olisi ainakin se, että ketään ei rankaistaisi autovalinnan takia. Yleisestihän on tiedossa se, että vaikka auto on säädetty samaan luokkaan, se ei välttämättä ole aina yhtä hyvä. PI:n nosto mahdollisuus voisi tuoda kirjavuutta myös tallien autovalintoihin.
- 0
Menee kyllä aika sekavaksi jos aletaan viellä säätämään :D
- 0
Tuo Dragharin ehdotus vastaa lähes sitä loppupään pisteiden automaattista nostamista, joka on ehkä helpompi toteuttaa. Sitä olen itse ensisijaisesti ajatellut.
- 0
kurppak kirjoitti 26.06.2008 18:13: Tuo Dragharin ehdotus vastaa lähes sitä loppupään pisteiden automaattista nostamista, joka on ehkä helpompi toteuttaa. Sitä olen itse ensisijaisesti ajatellut.Ylläri pylläri, ei vaiskaan.
- 0
Eiköhän niistä säännöistä ole jo sovittu? Suurin osa on varmaan jo suunnitellut autonsa niiden pohjalle, joten mun mielestä aika tarpeetonta alkaa vielä muuttamaan sääntöjä. Olishan tuo ollut kiva systeemi, katsotaan sitten ensi kaudella...
- 0
Juu, ei minullakaan ole halua alkaa sääntöjä muuttamaan. Olipa vaan yksi ehdotus muiden joukossa.
- 0
Ekan kisan jälkeenhän saa vaihtaa autoa.
Mutta jos sitten jossain vaihetta kautta huomataan että jonkin tallin/tallien auto ei ole kilpailukykyinen niin eiköhän sille voida antaa vähän lisää potkua jos muut tallit suostuvat.
- 0
Tuskin kellään mitään sitä vastaan on, lisää kilpailuihinkin jännitystä.
- 0
Tehään niin.
- 0
Yritin eilisen aikana vastata kännykällä tänne, mut ei onnistunut. Jeps, samoilla linjoilla kuten esim. EvoBobber jne., ihan hyviä malleja ja varmasti toimiviakin, mutta menkäämme tähän kauteen ilman. Aika hyvin jo onnistuttu tekemään päätöksiä, joilla mentäisi. Suosittelisin kaikkia tekemään tallin sisällä testejä, jotta saisivat ohjaksiin valmiiksi sopivat autot.