- 0
1. YLEISTÄ
1.1 Sarja on avoin kaikille Suomen Forza Motosport 3 pelaajille. Pelaajien ei tarvitse olla suomalaisia,
mutta suomen kielen taidot vaaditaan, koska kommunikaatio sarjassa tapahtuu suomeksi.
Sen lisäksi pelaajien pitää asua Suomessa, jotta verkkoviiveet ja -ongelmat pysyvät minimissään.
1.2 Osallistuminen sarjaan on ilmaista mutta luonnollisesti osallistujilla pitää olla Xbox LIVE kulta-jäsenyys,
jonka kuluista he huolehtivat itse. Mitään rahapalkintoja sarjasta ei jaeta, mutta maine ja kunnia säilyvät
tietenkin ikuisesti. Mahdollista on myös, että joku lahjoittaa sarjalle esim. erikoismaalattuja autoja
tai muita palkintoja, joita voidaan sitten jakaa parhaiten menestyneille.
1.3 Osallistujat jakautuvat oma-aloitteisesti 1-3 hengen talleihin.
1.4 Sarjan yleisestä toiminnasta kuten esimerkiksi sääntötulkinnoista, sääntöjen muuttamisesta, yleisestä tiedottamisesta ja kotisivuista vastaa kilpailijoista koottu viisihenkinen management-ryhmä.
1.5 Sarjan asioista tiedotetaan Forza Racing Club foorumilla: http://www.forzaracingclub.com
2. ILMOITTAUTUMINEN
2.1 Ilmoittautuminen sarjaan tapahtuu Forza Racing Club foorumilla.
2.2 Ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitetaan kuljettajien ja tallin tiedot.
2.3 Kesken sarjakauden ei uusia ilmoittautumisia oteta vastaan kuin erittäin painavista syistä.
Täten osallistujilta oletetaan aktiivista osallistumista osakilpailuihin. Älä ilmoittaudu, jos
olet epävarma pystytkö osallistumaan suurimpaan osaan osakilpailuista.
3. AUTORAJOITUKSET
3.1.1 Ennen kauden alkua tallit valitsevat autonsa seuraavista
2004 Ford #10 Mustang
2008 Dodge #11 Viper Competition Coupe
2008 Dodge #2 Viper Competition Coupe
2009 BMW #92 M3 GT2
2001 BMW #2 M3
2001 BMW #6 M3
2005 Chevrolet #99 Corvette Z06
2005 Chevrolet #73 Corvette Z06
2005 Chevrolet #31 Corvette Z06
2008 Ferrari F430GT #62
2008 Ferrari F430GT #90
2008 Ferrari F430GT #71
2005 Nissan #46 ADVAN Z
2003 Nissan #3 ENDLESS Z
2007 Porsche #80 911 GT3 RSR
2008 Porsche #45 911 GT3 RSR
2005 Porsche #31 911 GT3 RSR
2005 Porsche #5 911 GT3 RSR
2003 Subaru #77
3.1.2 Lopullinen PI arvo
- Auton lopullinen PI arvo ei saa ylittää R3 | 780
3.2 Tallin sisällä auton maalien suhteen ei ole kuin yksi rajoitus. Saman tallin autoissa pitää olla tallin nimi / logo kaikissa selkeästi näkyvillä. Esimerkiksi tuulilasi tarrassa tai auton kyljissä.
3.3 Autossa pitää olla virallinen numerolätkä (kts. kohta 4)
4. KILPAILUNUMEROT
4.1 Kilpailunumeroissa on otettava huomioon muutama asia.
4.1.1 Numero voi olla väliltä 0 - 999 (pois lukien numero 1)
4.1.2 Numerot 6, 06 ja 006 ovat kaikki yhdenmukaisia, ja niitä voi olla vain siis yhdellä pelaajalla.
4.2 Kilpailunumerot pysyvät samoina kuin edellisellä kaudella, poislukien edelleen numerot 1, 01 ja 001, jotka ovat varattu edellisen kauden mestarille. Mikäli kaudelle osallistuja ei osallistunut edelliselle kaudelle, hän saa valita numeronsa vapaasti vapaina olevista numeroista. Lista varatuista numeroista löytyy täältä.
4.3 Kauden virallinen numerolätkä on saatavilla storefontilta. Lätkän löytää nimellä "F3SM3".
Mikäli tarvitset lätkän avonaisena (että voit lähettää maalauksen tallikaverillesi / maalauksen tilaajalle)
ota yhteys nimimerkkiin VilleK00
5. OSAKILPAILUT JA AIKA-AJO
5.1 Viime kauden tyyliin itse kisa ja sen aika-ajot ajetaan samana päivänä. Forza 3 SM 3. kaudella ajetaan 10 osakilpailua, joista kunkin osallistujan kauden loppupisteet muodostuvat laskemalla pisteet yhteen ja lopuksi tiputtamalla heikoimman kisan pisteet pois. Mikäli osakilpailuun ei ole vähintään neljää osallistujaa, järjestetään osakilpailu myöhemmin sovittavana ajankohtana.
5.2 Osakilpailut alkavat aika-ajoilla, joiden suorituksien mukaan osallistuvat sijoittuvat finaaleihin. Kahdeksan parhaiten ajanutta sijoittuu finaaliin A, seuraavat kahdeksan finaaliin B jne.
5.3 Osakilpailuun ennalta sovituun määräaikaan mennessä ilmoittautuneet osallistujat jaetaan aika-ajoryhmiin, "lobbyihin". Jokaista aika-ajoryhmää "hostaa" ennalta sovittu henkilö, joka huolehtii sääntöjenmukaisen kilpailun perustamisesta ja ennalta sovittujen osallistujien sinne kutsumisesta. Osallistujien jakamisesta lobbyihin vastaa management-ryhmän jäsenet, tai heidän hyväksymä vapaaehtoinen osallistuja. Kunkin aika-ajoryhmän hostaaja sekä nopeimman kierrosajan ajanut vastaavat tuloksien kirjaamisesta ylös ja niiden ilmoittamisesta sovittuun paikkaan. Jokaisen lobbyn hostaaja myös tallentaa replayn talteen.
5.4.1 Kukin aika-ajoryhmä ajaa 7 kierrosta, joista ensimmäinen on lämmittelykierros, jolla osallistujat huomioivat jättää edellä ja takana ajavalle riittävästi välimatkaa ennen ensimmäistä nopeaa aika-ajoyrityskierrosta. On suositeltavaa ottaa sakkoa lämmittely- ja jäähdyttely kierroksella, jotta silloin tuleva mahdollinen nopein, ei sakkokierros, jää nopeimmaksi ajaksi. Ns. nopeita kierroksia ajetaan 5. Jäähdyttelykierroksella on annettava tuloksien kirjaajille mahdollisuus ehtiä ottamaan tulokset muistiin. Ensimmäisen- ja viimeisen kierroksen sakko kohdat sovitaan aina lobbyssä, jotta kellekkään ei tule niistä nopeimpia kierroksia. Suositeltavaa on jäädä ainakin puoleksi minuutiksi nurmikolle.
5.4.2 Kun kilpailijat ovat ajaneet nopeat kierrokset, lopullinen kierrosaika määräytyy nopeimman näkyvän kierroksen perusteella. Tämä onnistuu valitsemalla Game Setupista, Advenced Rules kohdasta "compare best lap scores". Tämän jälkeen näkyvät puhtaat kierrokset vertailussa ennen niitä, josta on tullut sakkoa.
5.4.3 Aika-ajo lobbyissä ajetaan siten että, collision mode on always off, jotta vältyttäisiin toisen imussa ajamissa aiheutuvilta sakoilta.
5.5 Kun kaikki aika-ajotulokset on ilmoitettu ja ajat hyväksytty, management-ryhmän jäsenet tai heidän hyväksymänsä vapaaehtoinen osallistuja, jakavat osallistujat tuloksien mukaisessa järjestyksessä "finaalilobbyihin".
5.6 Kilpailut pyritään ajamaan 40-50 minuutin mittaisina. Jokaisessa osakilpailussa kuljettajien on tehtävä kaksi pakollista varikkopysähdystä (ennen viimeistä kierrosta) osakilpailun pituudesta riippumatta.
5.7 Kilpailukalenteri kaudella 3:
22.8.2010 Nürburgring GP
29.8.2010 Road America
5.9.2010 Silverstone GP
19.9.2010 Twin Ring Motegi
26.9.2010 Suzuka GP
3.10.2010 Mugello GP
10.10.2010 Maple Valley Reverse
24.10.2010 Sedona Raceway Reverse
7.11.2010 Sunset Peninsula
28.11.2010 Nordschleife
5.8 Jos lobbyyn on kolme pelaajaa tai vähemmän, voivat he keskenään päättää ajaa kilpailun
täysimittaisena tai jakaa pisteet aika-ajotulosten perusteella.
6. TOIMINTA RADALLA
6.1 Jotta ohittavalla autolla olisi mitään oikeuksia mutkassa, ohitustilanteessa olevien autojen on oltava selvästi rinnakkain. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ohittavan auton keula on vähintään ohitettavan auton kuljettajan tasalla. Mikäli tämä ehto ei toteudu, edellä ajavalla autolla on oikeus valita ajolinjansa täysin vapaasti. Mikäli edellinen ehto toteutuu, ohittavalla autolla on oikeus saada riittävästi tilaa selvitäkseen mutkasta ehjänä. Ohitettavan auton kuljettajan on jätettävä tarpeeksi tilaa ohittavalle autolle.
6.2 Kierroksella jääneiden pitää antaa kierroksella ohittaville kuskeille tietä, mahdollisimman nopeasti, kuitenkin vaarantamatta kenenkään kisaa.
6.3 Spinnauksen tai ulosajon jälkeen on noudatettava erityistä varovaisuutta radalle palatessa. Erityisesti auton kääntäminen oikeaan menosuuntaan kaasulla, kun muita ajajia on lähestymässä, on ehdottomasti kielletty.
6.4 Aika-ajojen nopeilla kierroksilla on myös erityisen tärkeää, että ei häiritse toisten kuskien ajoa millään tavalla oman spinnauksen tai ulosajon jälkeen.
6.5 Varikkotiet, varikkoalueelle sisään- ja ulosajettaessa, pitää ajaa niinkuin ne ovat radalla tarkoitettu alusta loppuun saakka. Kaikenlainen oikominen ja tahallinen tieltä poikkeaminen on kiellettyä, myös vaaratilanteiden ennaltaehkäisemisen vuoksi. Törkeällä ajotavalla saavutettu etuus voidaan mitätöidä tai siitä antaa rangaistus.
6.6 Oikomiset ovat kielletty ja niistä voidaan antaa rangaistus. Oikomiseksi katsotaan
esimerkiksi räikeä mutkan oikaisu, kun sora pöllyää selvästi. Oikaisu katsotaan
oikeutetuksi, mikäli sillä on onnistuttu välttämään esimerkiksi selvä kolari toiseen
kilpailijaan. Jatkuvalla oikomisella saavutetusta etuudesta, kuten esimerkiksi suorasta
sijoituksen parantamisesta tai edellä ajavaan selvän välimatkan lyhentymisestä voidaan antaa rangaistus.
7. RANGAISTUKSET
7.1 Tahallinen törmäily tai muuten vaarallinen ajotapa tai muiden sääntöjen rikkominen johtaa rangaistukseen.
7.2 Mahdollisia rangaistuksia ovat:
- Pistemenetykset
- Ehdollinen kilpailukielto
- Määräaikainen kilpailukielto
- Elinikäinen kilpailukielto
7.3 Jos kilpailija tuntee itseään kohdellun väärin kilpailussa pitää hänen itse ottaa yhteyttä management-ryhmään ja toimittaa tarvittavat screenshotit / replayt todisteena. Kukaan ei oletusarvoisesti tutki kilpailun replayta etsien sääntörikkomuksia. Management-ryhmän jäsenet tutkivat asiaa huomioiden kyseisen tilanteen luonteikkuuden, siihen johtaneet teot ja niistä koituneet seuraukset, mahdolliset menetykset ja hyödyt radalla. Ennen päätöstä pitää aina myös kuunnella syytettyä osapuolta. Rangaistus on lopullinen kun management-ryhmä on sen vahvistanut, ja asiasta ei voi valittaa. Kuljettajilla on herrasmiessäännön mukaan luonnollisesti mahdollisuus päästää toinen kuljettaja edelleen, mikäli kokee auheuttaneensa tälle räikeää menetystä omalla menettelyllään. Tällöin management voi jättää rankaisematta.
7.4 Useimmat kolarit ovat ns. kilpailutilanne-tapahtumia, jotka kuuluvat autourheiluun ja joissa ei varsinaista syyllistä ole. Näistä ei kannata tehdä tutkintapyyntöä vaikka ulosajo/keskeytys olisikin kova pettymys.
7.5 Muut sääntörikkomukset kuin radalla tapahtuvat hoidetaan samalla tavalla, management-ryhmä tutkii
asian ja asettaa mahdollisen rangaistuksen.
8. PISTEJAKO
8.1 Pistejako on ns. kiinteämuotoinen, eikä riipu osallistuja määrästä.
Pistejakotaulukko:
8.1.2 Tallikohtaiset pisteet muodostuvat laskemalla tallin kahden parhaiten menestyneen kuljettajan saamat pisteet yhteen.
8.2 Keskeytys
- Mikäli osallistuja keskeyttää tai vetäytyy kilpailusta, joko omasta toimestaan tai Live-yhteyskatkosta johtuen,
hän saa puolet keskeyttämishetken sijoituksen mukaan tulevista pisteistä. Jos kilpailija on ollut mukana koko kilpailun
ajan, mutta on ajanut alle 80% kilpailun kokonaispituudesta, on hän oikeutettu vain puoliin sijoituksellaan ansaitsemista
pisteistä. Kuljettaja saa luvan kanssa auttaa toista työntämällä tätä esimerkiksi radan reunaan, varikolle tai maaliin.
8.3 Tasatilanne
Mikäli kuljettajat ovat kauden päätyttyä tasapisteissä, sijoitukset ratkaistaan pääkisojen tulosten perusteella, järjestyksessä:
- Voitot
- Kakkostilat
- Kolmostilat
- A-Lobbysijoitukset
- Aika-ajo sijoitukset
9. MANAGEMENT-RYHMÄ
Kullekin kaudelle on ns. management-ryhmänsä, jonka henkilöt vapaaehtoistyönä auttavat kauden järjestämistä, edistymistä sekä valvovat yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattamista. Management-ryhmällä on oikeus tehdä kohtuullisia päätöksiä kauden käytäntöihin tai sääntötäsmennyksiin liittyen, toiset osallistujat huomioiden, mikäli sille on perustellut syyt kauden sujuvan etenemisen kannalta. Lisäksi he toimivat puolueettomina henkilöinä päätöksenteossa esim. protestitilanteissa, ja huolehtivat pistelaskusta sekä yleisestä tiedottamisesta. Management-ryhmä äänestää keskenään mahdollisista sääntömuutoksista ja rangaistuksista. Päätöksiä varten vaaditaan kolme ryhmän jäsentä, äänestyksessä riittää yksinkertainen enemmistö.
Management Kaudella 3
PetuK
Villek00
Capo26RS
Eeegac
DarkWarjo
Copyright © 2010 | Manizment