Forum - Finnish Racing League

F3SM Kausi 5 - Säännöt

F3SM

F3SM 24.08.2011 (edit 12.09.2011)

  • 5

1. YLEISTÄ

1.1 Sarja on avoin kaikille Suomen Forza Motosport 3 pelaajille. Pelaajien ei tarvitse olla suomalaisia, mutta suomen kielen taidot vaaditaan, koska kommunikaatio sarjassa tapahtuu suomeksi. Sen lisäksi pelaajien pitää asua Suomessa, jotta verkkoviiveet ja -ongelmat pysyvät minimissään.

1.2 Osallistuminen sarjaan on ilmaista mutta luonnollisesti osallistujilla pitää olla Xbox LIVE kulta-jäsenyys, jonka kuluista he huolehtivat itse. Mitään rahapalkintoja sarjasta ei jaeta, mutta maine ja kunnia säilyvät tietenkin ikuisesti. Mahdollista on myös, että joku lahjoittaa sarjalle esim.erikoismaalattuja autoja tai muita palkintoja, joita voidaan sitten jakaa parhaiten menestyneille.

1.3 Osallistujat jakautuvat oma-aloitteisesti 1-3 hengen talleihin.

1.4 Sarjan yleisestä toiminnasta kuten esimerkiksi sääntötulkinnoista, sääntöjen muuttamisesta, yleisestä tiedottamisesta ja kotisivuista vastaa kilpailijoista koottu management-ryhmä.

1.5 Sarjan asioista tiedotetaan Forza Racing Club foorumilla: www.forzaracingclub.com

2. ILMOITTAUTUMINEN

2.1 Ilmoittautuminen sarjaan tapahtuu Forza Racing Club foorumilla.

2.2 Ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitetaan kuljettajien ja tallin tiedot.

2.3 Kesken sarjakauden ei uusia ilmoittautumisia oteta vastaan kuin erittäin painavista syistä. Täten osallistujilta oletetaan aktiivista osallistumista osakilpailuihin. Älä ilmoittaudu, jos olet epävarma pystytkö osallistumaan suurimpaan osaan osakilpailuista.

3. AUTORAJOITUKSET

3.1.1 Ennen kauden alkua kuljettajien tulee rakentaa seuraava auto, jolla osallistuu kilpailuihin.

Auto
Renault 5 Turbo

Viritysosat
Conversion:
Renault Clio V6 moottori

Engine and power:
Race Exhaust

Platform and handling:
Race All

Drivetrain:
Race Clutch
Race Differential

Tyres and Rims:
Full width
Rims & Size (kts. Max. PI)

3.1.2 Lopullinen PI arvo
– Auton lopullinen PI arvo ei saa ylittää B484

3.2 Tallin sisällä autojen maalien pitää olla yhtenevät, ja pääkohdiltaan samanlaiset ja -väriset. Poislukien kuitenkin tuulilasitarrat sekä vanteiden väri.

3.3 Autossa pitää olla virallinen numerolätkä (kts. kohta 4)

4. KILPAILUNUMEROT

4.1 Kilpailunumeroissa on otettava huomioon muutama asia.

4.1.1 Numero voi olla väliltä 0 – 999 (pois lukien numero 1)

4.1.2 Numerot 6, 06 ja 006 ovat kaikki yhdenmukaisia, ja niitä voi olla vain siis yhdellä pelaajalla.

4.2 Kilpailunumerot pysyvät samoina kuin edellisellä kaudella, poislukien edelleen numerot 1, 01 ja 001, jotka ovat varattu edellisen kauden mestarille. Mikäli kaudelle osallistuja ei osallistunut edelliselle kaudelle, hän saa valita numeronsa vapaasti vapaina olevista numeroista. Lista varatuista numeroista löytyy täältä.

4.3 Kauden virallinen numerolätkä on saatavilla storefontilta. Lätkän löytää nimellä "F3SM5". Mikäli tarvitset lätkän avonaisena (että voit lähettää maalauksen tallikaverillesi / maalauksen tilaajalle) ota yhteys nimimerkkiin VilleK00

5. OSAKILPAILUT JA AIKA-AJO

5.1 Forza 3 SM5 -kaudella ajetaan 6 osakilpailua, joista kunkin osallistujan kauden loppupisteet muodostuvat laskemalla viisi (5) parasta sijoitusta yhteen.

5.2 Osakilpailut alkavat aika-ajoilla, joiden suorituksien mukaan osallistujat sijoittuvat finaaleihin. Lobbyihin jaottelu tapahtuu siten, että täytetään niin monta täyttä lobbyä kuin mahdollista. Kuitenkin siten, että viimeisessä lobbyssä on oltava vähintään neljä (4) kilpailijaa.

Esim.
− 25 osallistujalla jako olisi seuraava (8,8,5,4): A1-8, B9-16, C17-21, D22-25;

- 18 osallistujalla (8,6,4): A1-8, B9-14, C15-18;
- 10 osallistujalla (6,4): A1-6, B7-10

5.3 Osakilpailuun ennalta sovituun määräaikaan mennessä ilmoittautuneet osallistujat jaetaan aika-ajoryhmiin, "lobbyihin". Jokaista aika-ajoryhmää "hostaa" ennalta sovittu henkilö, joka huolehtii sääntöjenmukaisen kilpailun perustamisesta ja ennalta sovittujen osallistujien sinne kutsumisesta. Osallistujien jakamisesta lobbyihin vastaa management-ryhmän jäsenet, tai heidän hyväksymä vapaaehtoinen osallistuja. Kunkin aika-ajoryhmän hostaaja sekä nopeimman kierrosajan ajanut vastaavat tuloksien kirjaamisesta ylös ja niiden ilmoittamisesta sovittuun paikkaan. Jokaisen lobbyn hostaaja myös tallentaa replayn talteen. Mikäli osakilpailuun ei ole vähintään neljää osallistujaa, järjestetään osakilpailu myöhemmin sovittavana ajankohtana.

5.4.1 Kukin aika-ajoryhmä ajaa 5 kierrosta, joista ensimmäinen on lämmittelykierros, jolla osallistujat huomioivat jättää edellä ja takana ajavalle riittävästi välimatkaa ennen ensimmäistä nopeaa aika-ajoyrityskierrosta. On suositeltavaa ottaa sakkoa lämmittely- ja jäähdyttely kierroksella, jotta silloin tuleva mahdollinen nopein, ei sakkokierros, jää nopeimmaksi ajaksi. Ns. nopeita kierroksia ajetaan 3. Jäähdyttelykierroksella on annettava tuloksien kirjaajille mahdollisuus ehtiä ottamaan tulokset muistiin.

5.4.2 Kun kilpailijat ovat ajaneet nopeat kierrokset, lopullinen kierrosaika määräytyy nopeimman
näkyvän kierroksen perusteella. Tämä onnistuu valitsemalla Game Setupista, Advenced Rules kohdasta "compare best lap scores". Tämän jälkeen näkyvät puhtaat kierrokset vertailussa ennen niitä, josta on tullut sakkoa.

5.4.3 Aika-ajo lobbyissä ajetaan siten että, collision mode on always off, jotta vältyttäisiin toisen imussa ajamissa aiheutuvilta sakoilta.

5.5 Kun kaikki aika-ajotulokset on ilmoitettu ja ajat hyväksytty, management-ryhmän jäsenet tai heidän hyväksymänsä vapaaehtoinen osallistuja, jakavat osallistujat tuloksien mukaisessa järjestyksessä "finaalilobbyihin".

5.6 Kilpailut pyritään ajamaan 40-50 minuutin mittaisina. Jokaisessa osakilpailussa kuljettajien on tehtävä yksi pakollinen varikkopysähdys (ennen viimeistä kierrosta) osakilpailun pituudesta riippumatta.

5.7 Kilpailukalenteri kaudella 5:

  • 4.9 Mugello Club
  • 11.9 New York Full Reverse
  • 18.9 Tsukuba Full
  • 25.9 Motegi East
  • 2.10 Suzuka East
  • 9.10 Catalunya National
  •  

    6. TOIMINTA RADALLA

    6.1 Jotta ohittavalla autolla olisi mitään oikeuksia mutkassa, ohitustilanteessa olevien autojen on oltava selvästi rinnakkain. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ohittavan auton keula on vähintään ohitettavan auton kuljettajan tasalla. Mikäli tämä ehto ei toteudu, edellä ajavalla autolla on oikeus valita ajolinjansa täysin vapaasti. Mikäli edellinen ehto toteutuu, ohittavalla autolla on oikeus saada riittävästi tilaa selvitäkseen mutkasta ehjänä. Ohitettavan auton kuljettajan on jätettävä tarpeeksi tilaa ohittavalle autolle.

    6.2 Kierroksella jääneiden pitää antaa kierroksella ohittaville kuskeille tietä, mahdollisimman nopeasti, kuitenkin vaarantamatta kenenkään kisaa.

    6.3 Spinnauksen tai ulosajon jälkeen on noudatettava erityistä varovaisuutta radalle palatessa. Erityisesti auton kääntäminen oikeaan menosuuntaan kaasulla, kun muita ajajia on lähestymässä, on ehdottomasti kielletty.

    6.4 Aika-ajojen nopeilla kierroksilla on myös erityisen tärkeää, että ei häiritse toisten kuskien ajoa millään tavalla oman spinnauksen tai ulosajon jälkeen.

    6.5 Varikkotiet, varikkoalueelle sisään- ja ulosajettaessa, pitää ajaa niinkuin ne ovat radalla tarkoitettu alusta loppuun saakka. Kaikenlainen oikominen ja tahallinen tieltä poikkeaminen on kiellettyä, myös vaaratilanteiden ennaltaehkäisemisen vuoksi. Törkeällä ajotavalla saavutettu etuus voidaan mitätöidä tai siitä antaa rangaistus.

    6.6 Oikomiset ovat kielletty ja niistä voidaan antaa rangaistus. Oikomiseksi katsotaan esimerkiksi räikeä mutkan oikaisu, kun sora pöllyää selvästi. Oikaisu katsotaan oikeutetuksi, mikäli sillä on onnistuttu välttämään esimerkiksi selvä kolari toiseen kilpailijaan. Jatkuvalla oikomisella saavutetusta etuudesta, kuten esimerkiksi suorasta sijoituksen parantamisesta tai edellä ajavaan selvän välimatkan lyhentymisestä voidaan antaa rangaistus.

    7. RANGAISTUKSET

    7.1 Tahallinen törmäily tai muuten vaarallinen ajotapa tai muiden sääntöjen rikkominen johtaa rangaistukseen.

    7.2 Mahdollisia rangaistuksia ovat:
    – Pistemenetykset
    – Ehdollinen kilpailukielto
    – Määräaikainen kilpailukielto
    – Elinikäinen kilpailukielto

    7.3 Jos kilpailija tuntee itseään kohdellun väärin kilpailussa pitää hänen itse ottaa yhteyttä management-ryhmään ja toimittaa tarvittavat screenshotit / replayt todisteena. Kukaan ei oletusarvoisesti tutki kilpailun replayta etsien sääntörikkomuksia. Management-ryhmän jäsenet tutkivat asiaa huomioiden kyseisen tilanteen luonteikkuuden, siihen johtaneet teot ja niistä koituneet seuraukset, mahdolliset menetykset ja hyödyt radalla. Ennen päätöstä pitää aina myös kuunnella syytettyä osapuolta. Rangaistus on lopullinen kun management-ryhmä on sen vahvistanut, ja asiasta ei voi valittaa. Kuljettajilla on herrasmiessäännön mukaan luonnollisesti mahdollisuus päästää toinen kuljettaja edelleen, mikäli kokee auheuttaneensa tälle räikeää menetystä omalla menettelyllään. Tällöin management voi jättää rankaisematta.

    7.4 Useimmat kolarit ovat ns. kilpailutilanne-tapahtumia, jotka kuuluvat autourheiluun ja joissa ei varsinaista syyllistä ole. Näistä ei kannata tehdä tutkintapyyntöä vaikka ulosajo/keskeytys olisikin kova pettymys.

    7.5 Muut sääntörikkomukset kuin radalla tapahtuvat hoidetaan samalla tavalla, management-ryhmä tutkii asian ja asettaa mahdollisen rangaistuksen.

    8. PISTEJAKO

    8.1 Pistejako on oletusarvoisesti tietynmuotoinen, mutta siihen sisältyy muutamia poikkeuksia. Nämä poikkeukset koskevat tilanteita, joissa viimeistä lobbyä edeltävä lobby jää vajaaksi. Tällöin he saavat pienen bonuksen, jotka sijoittuisivat täysien lobbyjen tapauksessa ylempään lobbyyn, mutta tippuvatkin osituksen vuoksi alempaan.

    Pistejakotaulukko:

    1) 100 2) 94 3) 90 4) 88 5) 86 6) 84 7) 82 8) 80 9) 78 10) 76 11) 74 12) 72 13) 70 14) 68 15) 66 16) 64 17) 62 18) 60 19) 58 20) 56 21) 54 22) 52 23) 50 24) 48 25) 46 26) 44 27) 42 28) 40 29) 38 30) 36 31) 34 32) 32

    Erikoistapaukset:

    27 osallistujaa: aika-ajojen sija 24 (tuo +4p)
    26 osallistujaa: 23 (+4p) ja 24 (+2p)
    25 osallistujaa: 22 (+4p), 23 (+2p), 22 (+2p)
    19 osallistujaa: 16 (+4p)
    18 osallistujaa: 15 (+4p), 16 (+2p)
    17 osallistujaa: 14 (+4p), 15 (+2p), 16 (+2p)
    11 osallistujaa: 8 (+4p)
    10 osallistujaa: 7 (+4p), 8 (+2p)
    9 osallistujaa: 6 (+4p), 7 (+2p), 8 (+2p)

    8.1.2 Henkilökohtaiset pisteet muodostuvat kauden viidestä (5) parhaasta sijoituksesta.

    8.1.3 Tallipisteet muodostuvat kisakohtaisesti siten, että tallin kahden parhaiten kyseisessä kisassa menestyneen kuljettajan saamat pisteet lasketaan yhteen. Loppupisteissä huomioidaan kaikki kilpailut.

    8.2 Keskeytys
    – Mikäli osallistuja vetäytyy kilpailusta omasta toimestaan, hän saa puolet keskeyttämishetken
    sijoituksen mukaan tulevista pisteistä.
    – Jos kilpailija vastoin omaa pyrkimystään joutuu pois pelistä, on hän oikeutettu saamaan 80% siitä pistemäärästä, jonka keskeyttämishetken sijoitus olisi maaliin ajettuna tuonut. Pyöristetään yhden pisteen tarkkuudella.
    – Kuljettaja saa luvan kanssa auttaa toista työntämällä tätä esimerkiksi radan reunaan, varikolle tai maaliin.

    8.3 Tasatilanne
    Mikäli kuljettajat ovat kauden päätyttyä tasapisteissä, sijoitukset ratkaistaan pääkisojen tulosten perusteella, järjestyksessä:
    – Voitot
    – Kakkostilat
    – Kolmostilat
    – A-Lobbysijoitukset
    – Aika-ajo sijoitukset

    9. MANAGEMENT-RYHMÄ

    Kullekin kaudelle on ns. management-ryhmänsä, jonka henkilöt vapaaehtoistyönä auttavat kauden järjestämistä, edistymistä sekä valvovat yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattamista. Management-ryhmällä on oikeus tehdä kohtuullisia päätöksiä kauden käytäntöihin tai sääntötäsmennyksiin liittyen, toiset osallistujat huomioiden, mikäli sille on perustellut syyt kauden sujuvan etenemisen kannalta. Lisäksi he toimivat puolueettomina henkilöinä päätöksenteossa esim. protestitilanteissa, ja huolehtivat pistelaskusta sekä yleisestä tiedottamisesta. Management-ryhmä äänestää keskenään mahdollisista sääntömuutoksista ja rangaistuksista.

    Show hidden message

    zattwy

    zattwy 25.08.2011 (edit 25.08.2011)

    • 0
    Moron nääs! Onko toi PI-484? Mä rakensin rönöön ja mul tuli PI-464. Oonko tehny jotain väärin vai onko painovirhe. Joko mennään!

    Show hidden message

    PetuK

    PetuK 25.08.2011

    • 0
    Eipäs virnuilla siellä..pistetään vähän vahvempaa linssiä silmien eteen ja rekennetaan ne autot oikein ;) Toi 484 on ihan oikein. Kerrataas nyt sit vielä. Renault 5 Turbo -v6 rellun moottori -kaikki handlinki osat reis -kytkytin reis -putki reis -leveimmät renkaat sekä eteen että taakse -ja sitten ne vannekset

    Show hidden message

    vaiski75

    vaiski75 25.08.2011

    • 1
    Ja PI pysyy samana, jos joku haluaa käyttää säädettävää perslukkoa.. vink vink.. // Jätkällä on säädettävä lukko?! // Ehei ole, takapainoiset jarrut on..
    savulohi

    savulohi 25.08.2011

    • 0
    vaiski75 wrote: Ja PI pysyy samana, jos joku haluaa käyttää säädettävää perslukkoa.. vink vink.. // Jätkällä on säädettävä lukko?! // Ehei ole, takapainoiset jarrut on..
    Tuota aattelin ehottaa justiinsa, että sopisko sinne vielä lukko sekaan sääntöihin. Sillä sais jokainen säädettyä tuota leikkimökkiä ajotyylilleen sopivaksi.
    F3SM

    F3SM 25.08.2011

    • 4
    Noni, noni..hyvä, että muilla on järki päässä jne jne *ELI LUKKO SALLITAAN MYÖS*
    savulohi

    savulohi 26.08.2011

    • 1
    Itse en ole vielä näihin SM-karkeloihin osallistunutkaan, joten mahtava juttu että tarjoutuu vielä viimeinen mahdollisuus lähteä kisaamaan ennen uuden vorssan ilmestymistä. Mielipiteenä sanoisin kuitenkin, että nyt ei ehkä kalusto tee tapahtuman luonteelle oikeutta. Ajelin tuota vehjettä Event Listiä grindatessa rapiat 15 kisaa ja ehkä tuohon hauskemmankin auton olisi voinut valita. Makuasioitahan nämä aina on, mutta tällä kun voi kohnottaa kaasu pohjassa käytännössä koko ajan ja menee mokoma kiskoilla kuin Mehikon !POSSU!juna. Vakioleveillä renkailla oli jo ihan kivaa kun joutui oikein ajamaankin, mutta vähän se on semmosta narulla työntämistä tämän kanssa lähinnä ajofiiliksen osalta. Kröhöm.. vielä... kröh... ehtis porsseakin.. .kröhöm ajaa.
    TehBigBunny

    TehBigBunny 26.08.2011

    • 1
    Siksihän siitä autosta äänestettiin :D Tämä voitti, JUMAAAALAaaa...
    savulohi

    savulohi 26.08.2011

    • 1
    Näinhän se on. Ei tuu joka päivä käytyä.
    DarkWarjo

    DarkWarjo 26.08.2011 (edit 26.08.2011)

    • 0
    Pörsheillä on kahotettu kolmoskaudella.. tosin olihan siellä sillo muitaki vaihtoehtoja. GT2 autoista. // haa, testasinpas rellua, ihan kiva peli se o! menee poikittainki jos tahtoo.
    MrD St Jimmy

    MrD St Jimmy 27.08.2011

    • 0
    Nyt pitää sanoa että ERITTÄIN HYVÄ AUTO! Tällänen se pitääkin olla ja tuntui hyvältä muutaman kiekan jälkeen Lagunassa.
    F3SM

    F3SM 27.08.2011

    • 1
    Kisaohjelma päivitetty näkyviin. Kausi starttaa 4. syyskuuta!
    Ac3Way

    Ac3Way 27.08.2011

    • 3
    Helvetin New York, mä tarvitsen vähintään 100m turva-alueen radan ulkopuolelle.
    F3SM

    F3SM 01.09.2011

    • 1
    Säännöt päivitetty ajantasalle, kannattaa lukea. Oikeesti. Kiitos.
    TehBigBunny

    TehBigBunny 01.09.2011

    • 0
    Jos voitte niin käykää toi teksti läpi kerran. Copy&Paste on vähän kussut, ylimääräiset rivinvaihdot.
    TJP27

    TJP27 01.09.2011

    • 0
    TehBigBunny wrote: Jos voitte niin käykää toi teksti läpi kerran. Copy&Paste on vähän kussut, ylimääräiset rivinvaihdot.
    "4.2 Kilpailunumerot pysyvät samoina kuin edellisellä kaudella, poislukien edelleen numerot 1, 01 ja 001, jotka ovat varattu edellisen kauden mestarille. Mikäli kaudelle osallistuja ei osallistunut edelliselle kaudelle, hän saa valita numeronsa vapaasti vapaina olevista numeroista. Lista varatuista numeroista löytyy täältä." Linkki ei toiminunna ^
    TehBigBunny

    TehBigBunny 01.09.2011

    • 0
    http://www.forzaracingclub.com/forum/12/690/?page=1

    Write a post

    Sign in to post a post.