- 0
Forum - Finnish Racing League
F3SM - Kausi 1 - ohjeita ja sääntöjä
1. YLEISTÄ
1.1 Sarja on avoin kaikille Suomen Forza Motosport 3 pelaajille. Pelaajien ei tarvitse olla Suomalaisia mutta suomen kielen taidot vaaditaan, koska kommunikaatio sarjassa tapahtuu suomeksi. Sen lisäksi pelaajien pitää asua Suomessa, jotta verkkoviiveet ja -ongelmat pysyvät minimissään.
1.2 Osallistuminen sarjaan on ilmaista mutta luonnollisesti osallistujilla pitää olla Xbox LIVE kulta-jäsenyys,jonka kuluista he huolehtivat itse.
Mitään varsinaisia palkintoja sarjasta ei jaeta, mutta maine ja kunnia säilyvät tietenkin ikuisesti. Mahdollista on myös, että joku lahjoittaa sarjalle esim. erikoismaalattuja autoja tai muita palkintoja, joita voidaan sitten jakaa parhaiten menestyneille.
1.3 Osallistujat jakautuvat oma-aloitteisesti 1-3 hengen talleihin.
1.4 Sarjan yleisestä toiminnasta kuten esimerkiksi sääntötulkinnoista, sääntöjen muuttamisesta, yleisestä tiedottamisesta ja kotisivuista vastaa kilpailijoista koottu viisihenkinen management-ryhmä.
1.5 Sarjan asioista tiedotetaan Forza Racing Club foorumilla: http://www.forzaracingclub.com
2. ILMOITTAUTUMINEN
2.1 Ilmoittautuminen sarjaan tapahtuu Forza Racing Club foorumilla.
2.2 Ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitetaan kuljettajien ja tallin tiedot.
2.3 Kesken sarjakauden ei uusia ilmoittautumisia oteta vastaan kuin erittäin painavista syistä. Täten osallistujilta oletetaan aktiivista osallistumista osakilpailuihin. Älä ilmoittaudu, jos olet epävarma pystytkö osallistumaan suurimpaan osaan osakilpailuista.
3. AUTORAJOITUKSET
3.1.1 Kauden autona toimii Nissan 370Z
3.1.2 Autoon tulevat osat ovat:
- Sport Exhaust
- Race Brakes
- Sport Spring and Dampers
- Sport Front Anti-roll Bars
- Sport Rear Anti-roll Bars
- Race Chassis Reinforcement and Roll Cage
- Sport Weight Reduction
- Sport Clutch
- Sport Transmission
- Race Driveline
- Race Tire Compound
- Leveimmät renkaat eteen ja taakse
- Nismo koriosat (kaikki muut, paitsi ei takasiipeä)
PI - A544
3.2 Tallin sisällä autoilla on oltava samanlaiset maalaukset, mutta peilien värin pitää olla jokaisella kuskilla erit.
3.3 Auto pitää myös kuvata pelin kuvaamossa seuraavin säännöin:
3.3.1 Auton pitää olla lopullisissa maaleissaan ja siitä pitää löytyä virallinen numerolätkä (kts. kohta 4)
3.3.2 Auto on kuvattava My Carsin "take photo of car" kohdassa.
3.3.3 Kun autosta ottaa kuvaa, ei auto saa liikuttaa yhtään. (Näin kuvista saadaa yhdenmukaiset)
3.3.4 Kuvat voi lähettää joku sähköpostilla osoitteeseen ville.kulmala@ovi.com tai uploadata ne omaan Storefronttiin ja kertoa siitä Manizmentille, joka käy hakemassa kuvan.
3.3.5 Kuvia ei saa editoida mitenkään
4. KILPAILUNUMEROT
4.1 Kilpailunumeroissa on otettava huomioon muutama asia.
4.1.1 Numero voi olla väliltä 0 - 999 (pois lukien numero 1)
4.1.2 Numerot 6, 06 ja 006 ovat kaikki yhdenmukaisia, ja niitä voi olla vain siis yhdellä pelaajalla.
4.2 Kilpailunumerot valitaan "tässä":http://www.forzaracingclub.com/fi/forum/12/458 ketjussa, viime kauden loppusijoituksen mukaan. Pois lukien kuitenkin numerot 1, 01 ja 001, jotka ovat varattu aina edellisen kauden mestarille. Mikäli kaudelle osallistuja ei osallistunut edelliselle kaudelle, hän saa valita numeronsa vapaasti vapaina olevista numeroista.
4.3 Kauden virallinen numerolätkä on saatavilla manizmenttilaisilta, ja se tulee sijoittaa auton molempiin kylkiin etuoveen, näkyvälle paikalla, eikä lätkän kokoa saa muuttaa.
5. OSAKILPAILUT JA AIKA-AJO
5.1 Viime kauden tyyliin itse kisa ja sen aika-ajot ajetaan samana päivänä. Forza 3 SM 1. kaudella ajetaan 6 osakilpailua, joista kunkin osallistujan kauden loppupisteet muodostuvat laskemalla pisteet yhteen. Mikäli osakilpailuun ei ole vähintään neljää osallistujaa, järjestetään osakilpailu myöhemmin sovittavana ajankohtana.
5.2 Osakilpailut alkavat aika-ajoilla, joiden suorituksien mukaan osallistuvat sijoittuvat finaaleihin. Kahdeksan parhaiten ajanutta sijoittuu finaaliin A, seuraavat kahdeksan finaaliin B jne.
5.3 Osakilpailuun ennalta sovituun määräaikaan mennessä ilmoittautuneet osallistujat jaetaan maksimissaan 5 kilpailijan aika-ajoryhmiin, "lobbyihin". Jokaista aika-ajoryhmää "hostaa" ennalta sovittu henkilö, joka huolehtii sääntöjenmukaisen kilpailun perustamisesta ja ennalta sovittujen osallistujien sinne kutsumisesta. Osallistujien jakamisesta lobbyihin vastaa management-ryhmän jäsenet, tai heidän hyväksymä vapaaehtoinen osallistuja. Kunkin aika-ajoryhmän hostaaja sekä nopeimman kierrosajan ajanut vastaavat tuloksien kirjaamisesta ylös ja niiden ilmoittamisesta sovittuun paikkaan. Jokaisen lobbyn hostaaja myös tallentaa replayn talteen.
5.4.1 Kukin aika-ajoryhmä ajaa 7 kierrosta, joista ensimmäinen on lämmittelykierros, jolla osallistujat huomioivat jättää edellä ja takana ajavalle riittävästi välimatkaa ennen ensimmäistä nopeaa aika-ajoyrityskierrosta. On suositeltavaa ottaa sakkoa lämmittely- ja jäähdyttely kierroksella, jotta silloin tuleva mahdollinen nopein, ei sakkokierros, jää nopeimmaksi ajaksi. Ns. nopeita kierroksia ajetaan 5. Jäähdyttelykierroksella on annettava tuloksien kirjaajille mahdollisuus ehtiä ottamaan tulokset muistiin. Ensimmäisen- ja viimeisen kierroksen sakko kohdat sovitaan aina lobbyssä, jotta kellekkään ei tule niistä nopeimpia kierroksia. Suositeltavaa on jäädä ainakin puoleksi minuutiksi nurmikolle.
5.4.2 Kun kilpailijat ovat ajaneet nopeat kierrokset, lopullinen kierrosaika määräytyy nopeimman näkyvän kierroksen perusteella. Tämä onnistuu valitsemalla Game Setupista, Advenced Rules kohdasta "compare best lap scores". Tämän jälkeen näkyvät puhtaat kierrokset vertailussa ennen niitä, josta on tullut sakkoa.
5.4.3 Aika-ajo lobbyissä ajetaan siten että, collision mode on "always off", jotta vältyttäisiin toisen imussa ajamissa aiheutivilta sakoilta.
5.5 Kun kaikki aika-ajotulokset on ilmoitettu ja ajat hyväksytty, management-ryhmän jäsenet tai heidän hyväksymänsä vapaaehtoinen osallistuja, jakavat osallistujat tuloksien mukaisessa järjestyksessä "finaalilobbyihin". Nopeimman aika-ajotuloksen saanut lähtee 1. ruudusta jne.
5.6 Kilpailut pyritään ajamaan 40-50 minuutin mittaisina. Kierrosmäärät jokaiseen kisaan löytyvät kohdasta 5.7
Jokaisessa osakilpailussa kuljettajien on tehtävä *kaksi* pakollista varikkopysähdystä (ennen viimeistä kierrosta) osakilpailun pituudesta riippumatta.
5.7 Kilpailukalenteri kaudella 6:
1) Rata: Camino Viejo
Layot: Demo Layot
Aika: 29.11.2009
Kierroksia: 37
2) Rata: Circuit de Catalunya
Layot: National
Aika: 13.12.2009
Kierroksia: 30
3) Rata: New York Full
Layot: Uusi Shikaaneilla
Aika: 20.12.2009
Kierroksia: 35
4) Rata: Sedona Raceway
Layot: Täysipitkä
Aika: 10.1.2010
Kierroksia: 17
5) Rata:Twin Ring Motegi
Aika: 24.1.2010
Kierroksia: 20
6) Rata: Le Mans Full Circuit
Aika: 31.1.2010
Kierroksia: 8
5.8 Jos lobbyyn on kolme pelaajaa tai vähemmän, voivat he keskenään päättää ajaa kilpailun täysimittaisena tai jakaa pisteet aika-ajotulosten perusteella.
6. TOIMINTA RADALLA
6.1 Jotta ohittavalla autolla olisi mitään oikeuksia mutkassa, ohitustilanteessa olevien autojen on oltavaselvästi rinnakkain.Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ohittavan auton keula on vähintään ohitettavan auton kuljettajan tasalla. Mikäli tämä ehto ei toteudu, edellä ajavalla autolla on oikeus valita ajolinjansa täysin vapaasti. Mikäli edellinen ehto toteutuu, ohittavalla autolla on oikeus saada riittävästi tilaa selvitäkseen mutkasta ehjänä. Ohitettavan auton kuljettajan on jätettävä tarpeeksi tilaa ohittavalle autolle.
6.2 Kierroksella jääneiden pitää antaa kierroksella ohittaville kuskeille tietä, mahdollisimman nopeasti, kuitenkin vaarantamatta kenenkään kisaa.
6.3 Spinnauksen tai ulosajon jälkeen on noudatettava erityistä varovaisuutta radalle palatessa. Erityisesti auton kääntäminen oikeaan menosuuntaan kaasulla, kun muita ajajia on lähestymässä, on ehdottomasti kielletty.
6.4 Aika-ajojen nopeilla kierroksilla on myös erityisen tärkeää, että ei häiritse toisten kuskien ajoa millään tavalla oman spinnauksen tai ulosajon jälkeen.
6.5 Varikkotiet, varikkoalueelle sisään- ja ulosajettaessa, pitää ajaa niinkuin ne ovat radalla tarkoitettu alusta loppuun saakka. Kaikenlainen oikominen ja tahallinen tieltä poikkeaminen on kiellettyä, myös vaaratilanteiden ennaltaehkäisemisen vuoksi. Törkeällä ajotavalla saavutettu etuus voidaan mitätöidä tai antaa rangaistus.
6.6 Oikomiset ovat kielletty, epäurheilijamaista ja niistä voidaan antaa rangaistus. Oikomiseksi katsotaan esimerkiksi räikeä mutkan oikaisu,
leikkaaminen, kun sora pöllyää selvästi. Oikaisu katsotaan oikeutetuksi, mikäli sillä on onnistuttu välttämään esimerkiksi selvä kolari toiseen
kilpailijaan. Jatkuvalla oikomisella saavutetusta etuudesta, kuten esimerkiksi suorasta sijoituksen parantamisesta tai edellä ajavaan selvän
välimatkan lyhentymisestä voidaan antaa rangaistus.
7. RANGAISTUKSET
7.1 Tahallinen törmäily tai muuten vaarallinen ajotapa tai muiden sääntöjen rikkominen saattaa johtaa rangaistukseen.
7.2 Mahdollisia rangaistuksia ovat:
- Pistemenetykset
- Ehdollinen kilpailukielto
- Määräaikainen kilpailukielto
- Elinikäinen kilpailukielto
7.3 Jos kilpailija tuntee itseään kohdellun väärin kilpailussa pitää hänen itse ottaa yhteyttä management-ryhmään ja toimittaa tarvittavat
screenshotit / replayt todisteena. Kukaan ei oletusarvoisesti tutki kilpailun raplayta etsien sääntörikkomuksia. Management-ryhmän jäsenet tutkivat asiaa huomioiden kyseisen tilanteen luonteikkuuden, siihen johtaneet teot ja niistä koituneet seuraukset, mahdolliset menetykset
ja hyödyt radalla. Ennen päätöstä pitää aina myös kuunnella syytettyä osapuolta. Rangaistus on lopullinen kun management-ryhmä on sen vahvistanut, ja asiasta ei voi valittaa. Kuljettajilla on "herrasmiessäännön" mukaan luonnollisesti mahdollisuus päästää toinen kuljettaja edelleen,
mikäli kokee auheuttaneensa tälle räikeää menetystä omalla menettelyllään. Tällöin management voi jättää rankaisematta.
7.4 Useimmat kolarit ovat "kilpailutilanne"-tapahtumia, jotka kuuluvat autourheiluun ja joissa ei varsinaista syyllistä ole. Näistä ei kannata tehdä tutkintapyyntöä vaikka ulosajo/keskeytys olisikin kova pettymys.
7.5 Muut sääntörikkomukset kuin radalla tapahtuvat hoidetaan samalla tavalla, management-ryhmä tutkii asian ja asettaa mahdollisen rangaistuksen.
8. AUTOJEN TARKASTUKSET
8.1 Management ryhmän jäsen tarkastaa kilpailun jälkeen uusinnasta auton laillisuuden. Jos jossakin lähdössä ei ole management ryhmän jäsentä ja samassa lähdössä kilpaillut kilpailija epäilee vilppiä, voi hän tehdä siitä ilmoituksen managementille, joka tekee asiasta toimenpiteitä/päätöksiä.
8.2 Management ryhmällä on oikeus pyytää autoja tarkistukseen välittömästi kisan jälkeen tai sitä ennen. Tällöin auto lahjoitetaan management ryhmän jäsenelle välittömästi kilpailun jälkeen, ryhmäläinen tarkistaa sen ja palauttaa sen viipymättä takaisin.
9. PISTEJAKO
Pistejako on ns. kiinteämuotoinen. Aika-ajo suorituksen ja osallistujamäärän mukaan osallistuja sijoittuu joko A-, B-, tai C-finaaliin. Mikäli sarjaan osallistuu enemmän kuin 24 kuljettajaa, management-ryhmä muokkaa pistejakoa oikean suuruiseksi. Tallikohtaiset pisteet muodostuvat laskemalla tallin kahden parhaiten menestyneen kuljettajan saamat pisteet yhteen.
Pistejakotaulukko: - TARKISTETAAN KUN TARKKA OSALLISTUJA MÄÄRÄ ON SELVILLÄ -
Sijoitus / pts
A-finaali
1. 50
2. 45
3. 41
4. 38
5. 37
6. 36
7. 35
8. 34
B-finaali
9. 30
10. 26
11. 23
12. 20
13. 19
14. 18
15. 17
16. 16
C-finaali
17. 13
18. 11
19. 9
20. 8
21. 7
22. 6
23. 5
24. 4
9.1 Keskeytys
Mikäli osallistuja keskeyttää tai vetäytyy kilpailusta, joko omasta toimestaan tai Live-yhteyskatkosta johtuen, hän saa puolet
keskeyttämishetken sijoituksen mukaan tulevista pisteistä. Jos kilpailija on ollut mukana koko kilpailun ajan, mutta on ajanut alle 80% kilpailun kokonaispituudesta, on hän oikeutettu vain puoliin sijoituksellaan ansaitsemista pisteistä. Kuljettaja saa luvan kanssa auttaa toista työntämällä tätä esimerkiksi radan reunaan, varikolle tai maaliin.
10 MANAGEMENT-RYHMÄ
Kullekin kaudelle on ns. management-ryhmänsä, jonka henkilöt vapaaehtoistyönä auttavat kauden järjestämistä, edistymistä sekä valvovat yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattamista. Management-ryhmällä on oikeus tehdä kohtuullisia päätöksiä kauden käytäntöihin tai sääntötäsmennyksiin liittyen, toiset osallistujat huomioiden, mikäli sille
on perustellut syyt kauden sujuvan etenemisen kannalta. Lisäksi he toimivat puolueettomina henkilöinä päätöksenteossa esim. protestitilanteissa, ja huolehtivat pistelaskusta sekä yleisestä tiedottamisesta. Management-ryhmä äänestää keskenään mahdollisista sääntömuutoksista ja rangaistuksista. Päätöksiä vartenvaaditaan kolme ryhmän jäsentä, äänestyksessä riittää yksinkertainen enemmistö.
Management Kaudella 6
kurppak
Väiski75
Mudinski
PetuK
Villek00
- 0
Hyvä autovalinta!
- 0
IL3 kirjoitti 05.11.2009 13:22: Hyvä autovalinta!Voin ottaa kunnian itselleni, sillä pari viikkoa sitten ehdotin tätä autoa Villelle. :D
- 0
ja ei muuta sitten kun autoja rakentelemaan.. numerolappu tulee huomenna storefrontille :)
- 0
Nipsuhuuli kirjoitti 05.11.2009 14:42:Et kyllä kehtaa !IL3 kirjoitti 05.11.2009 13:22: Hyvä autovalinta!Voin ottaa kunnian itselleni, sillä pari viikkoa sitten ehdotin tätä autoa Villelle. :D
- 0
TehBigBunny kirjoitti 06.11.2009 15:35:Ja ketä tämä kiinnostaa?Nipsuhuuli kirjoitti 05.11.2009 14:42:Et kyllä kehtaa !IL3 kirjoitti 05.11.2009 13:22: Hyvä autovalinta!Voin ottaa kunnian itselleni, sillä pari viikkoa sitten ehdotin tätä autoa Villelle. :D
- 0
Nyt täytyy ihan kysäistä tuota vannepolitiikkaa. Saa vaihtaa, kunhan PI ei muutu?
- 0
Auton osalista tulee varmaan muuttumaan parin osan verran.
Kuten huomaatte siellä on Race Clutch yms. vaihtamiseen vaikuttavat asiat. Täytyy tutkia saako kytkimellä ajaja niistä liikaa etua.
- 0
Ei ne mitään etua saa. #hihihi#
Hjyvä autovalinta!
- 0
kurppak kirjoitti 06.11.2009 17:22: Nyt täytyy ihan kysäistä tuota vannepolitiikkaa. Saa vaihtaa, kunhan PI ei muutu?Montako kertaa sulle pitää sanoa että vakiovanteilla mennään!!!!
- 0
Monta.
- 0
Sport Clutch vaihdettu!!!
- 0
Eli nytten numerolätkiä saa hakia... vartoos ny.. Storefrontilta.. Kuoreen merkintä "f3sm" ja pitäis onnistua.. Ohjeet ekassa viestissä.. ja tässä viestissä hakuohjeet..
- 0
Eli eikös tuo PI ole nyt A544, kun tuli sport clutch?
- 0
kaijanen kirjoitti 06.11.2009 19:50: Eli eikös tuo PI ole nyt A544, kun tuli sport clutch?kyä!
- 0
Mun storefrontista saa ladattua tunen eli osat, ei tarvitse ruveta niintä turhaan osteleman erikseen.
0 cr
sanat:
"FRC, bigbunny, kausi1"
- 0
TehBigBunny kirjoitti 06.11.2009 20:50: Mun storefrontista saa ladattua tunen eli osat, ei tarvitse ruveta niintä turhaan osteleman erikseen. 0 cr sanat: "FRC, bigbunny, kausi1"Sitä ei kai sitten voi säätää? Tässä tapauksessa säädettävät osat on tietty vain rengaspaineet, final gear ja jarrut. Plus tietty vanteiden vaihto?
- 0
Sunsh1ne FI kirjoitti 06.11.2009 21:23:Vanteita ei vaihdeta! Ja kun lataatte nuo unnyn jutut, saatte osat, ja kun menette säätämään, niin ne osat jää kiinni ja voitte säätää autoa mieleiseksenne :)TehBigBunny kirjoitti 06.11.2009 20:50: Mun storefrontista saa ladattua tunen eli osat, ei tarvitse ruveta niintä turhaan osteleman erikseen. 0 cr sanat: "FRC, bigbunny, kausi1"Sitä ei kai sitten voi säätää? Tässä tapauksessa säädettävät osat on tietty vain rengaspaineet, final gear ja jarrut. Plus tietty vanteiden vaihto?
- 0
HUOMIO KAIKKI KUSKIT JA MAALARIT!
Koska minä olen taas vastuussa uuden kauden nettisivuista, toivoisin näkeväni tällä kertaa KAIKILTA tiimeiltä yhtenäisen kuvan autosta.. Eli säännöt kuvalle ovat helpot:
1. Auto kuvataan vasta kun se on valmis ja lopullinen
2. Kuvaus paikkana on oma talli
3. Kuva otetaan menemällä My Cars -> Valitaan auto ja painetaan A -> Take Photo -> Ja siinä! Tässä asennossa otetaan kuva autosta, eikä sitä autoa ruveta pyörittelemään siinä yhtään! Samat heijastukset ne on kaikille!
Näin saan sivuista tehtyä siistimmät ja yhden muokaiset kuvat helpottavat muutenkin työtäni.. Kuvia voin käydä itse noukkumassa Storefronteiltanne, jos ilmoitatte koska auto on kuvattu, tai voitte myös lähettää kuvia minulle alkuperäisessä koossaan ville.kulmala@ovi.com osoitteeseen.
Jos kaikki toimivat tämän pienen säännön puitteissa, on kaikilla mukavampaa ajaa.. Ja jos joku ei tottele, usutan Larppisen ja Hakopojan kimppuun, joten pitäkää varanne!
Kiitos :)
- 0
__'olen taas vastuussa'__
Huomauttaisin että itse varta vasten halusit tehdä ne sivut.