- 2
Forum - General Discussion
DRIFTING
*DRIFTING*
^Parasta mitä voi tehdä ilman housuja, sanosis Turkulainen.^
Drift autossa pitää olla pitoa ja sen pitää olla tasapainoinen.
Liian jäykkä perä- tai etu-pää saa aikaan huonon ohjattavuuden ja "OHO" liikkeitä..
*AUTO*
Valitaan auto missä on moottori edessä ja mielellään kevyt.
Takamoottorisessa autossa moottorin massa pyrkii pakenemaan sivulle luisussa ja tämä on hieman hankalaa kuskille.
Keskimoottorisetkin on siinä kiikun kaakun, onko se homma vielä mielekästä.
Amerikkalaiset autot joudutaan tekemään paljon jäykemmiksi kuin muut, kiitos Forssa.
Tietenkin jos tykkää kumilenkeistä, niin sitten..
Tehoa mielellään 400hp - 600hp, moottorin täytyy jaksaa pitää luisua yllä.
Liian tehokas auto on hankala ajettava ja ei anna paljon anteeksi.
Hallintapuolelta valitaan kaikki RACE.
Vaihdelaatikko puolelta kaikki RACE.
Forza siivekkeitä ei käytetä, koska me ei haluta lisää pitoa vauhdin kasvaessa.
Moottoripuoli on vapaa, kunhan on tehoa ja paria kohtaa pitää korostaa:
Vauhtipyörällä en ole huomannut mitään vaikutusta (sanovat, että SPORT), joten käytän aina RACE.
Jos mahdollista, niin kannattaa käyttää mekaanista ahdinta tai kahta pienempää turboa.
Isolla turbolla tulee turboviive ja se on yleensä huonompi juttu, jos joutuu kesken luisun löysäämään kaasua.
*RENKAAT*
Meitä kiinnostaa suuresti meidän renkaat ja missä asennossa ne on driftauksen aikana, sekä niiden paine.
Renkaiden ihannepaine 32psi (käytän engelsmannin mittoja, koska säätäminen on sillä helpompaa).
Aina puhutaan johtavasta eturenkaasta ja samanpuolen takarenkaasta.
Driftauksen aikana me haluttaisiin niissä olevan 0 Camperit, koska pito.
Renkaiden lämpötila meitä ei kiinnosta, koska sen vaikutus on minimaalinen ja homma menee liian vaikeaksi ens alkuun..
^Palaan myöhemmin tuohon lämpötilaan, siis sitten kun porukka on enemmän jyvällä..^
*Käytetään aina alkuperäisiä tai Street renkaita, koska niissä on meille riittävästi pitoa.*
Etupään renkaat yleensä kokoa 205 tai alkuperäiset ja taakse aina leveämmät kuin edessä.
Takapää tarvitsee enemmän pitoa luisussa ja tuolla renkaan leveydellähän me sitä sinne saadaan.
Etupäässä liian leveät renkaat aiheuttaa ongelmia vähän joka tilanteessa.
Jotkut sanovat että vanteiden halkaisija pitäisi olla aina alkuperäinen, koska pito.
*Näyttää pirun rumalta!*
Eli me käytetään isompia ja noudatetaan seuraavaa sääntöä: Jos mahdollinen maksimikoko on 20", niin me käytetään 18" vanteita tai pienempiä..
Tuo kaksi pykälää maksimista on helppo muistaa.
*ALUSTA*
Säädetään se ihan samalla tavalla kuin GRIPPIautot, sekä mielellään yritetään saada korinheilahtelua hieman mukaan.
Auttaa vastaheitoissa ja luisussa.
Joo-o, ei tehdä jäykkää perää tai muutakaan vippaskonsteja!
Ainoastaan renkaiden kulmiin tehdään muutoksia:
Etupäähän tarvitaan paljon CAMPER.ia ja TOE.ta, näin saadaan se johtava pyörä kääntymään tarpeeksi.
CASTER vaikuttaa noihin molempiin ja sillä me säädetään se johtavan renkaan CAMPER nollaan luisun aikana..
Nuo kaikki kolme vaikuttaa sitten toinen toisiinsa, kivasti.
Meitähän ei edelleenkään kiinnosta ne laahavat pyörät, eihän..
Takapään pyörän CAMPER halutaan myös nollaan luisun aikana ja sinnekkin laitetaan TOE.ta, koska se pitää sitä luisua yllä.
*VAIHTEISTO*
Säädetään nopeat mutkat kolmosvaihteelle, koska ykköstä me emme halua käyttää..
Eli Maple Shortin pitkä mutka on kolmosvaihteen mutka.
Ladera mini kakkosvaihteen rata.
Joissakin autoissa joutuu säätämään nuo välitykset tiheemmälle, ettei tule niin sanottuja tehottomia kohtia sinne vaihtojen väliin..
*TAKA-AKSELIN LUKOT*
Tällä on kaksi tarkoitusta: Veto päällä täytyy olla lukon päällä ja ilman vetoa sen pitää vapauttaa pyörät.
ACCELERATION säädetään niin, että se lukitsee pyörät ja antaa silti hieman periksi.
DECELERATION säädetään niin, että se vähän jarruttaa ja ei missän nimessä lukitse pyöriä.
Liian jäykät lukot aiheuttaa karkailua ja puskemista, varsinkin tuo DECELERATION.
Se on kuin auton perässä olisi ankkuri, jos tuon nostaa yli 40%.
Eli ohjearvona voidaan pitää:
ACCELERATION 40-60%
DECELERATION 20-30%
Toimii myös pitovehkeissä, sanovat..
Jos se sun neliveto puskee, niin käyppäs säätämässä noita lukkoja siitäkin..
- 0
*SÄÄTÄMINEN ENNEN TESTAUSTA*
Meillähän on nyt se auto valmiina ja kivasti lyöty siihen osia kiinni.
Käytän tota 240SX.ää vertailukohtana..
Meitä kiinnostaa tällä hetkellä ainoastaan tuon auton paino ja painosuhde, niistä me voidaan laskea kaikki tarvittava kätevästi.
Arvot on edelleen Lontooksi..
Ensimmäisen selvitetään sen auton etu- ja takapaino seuraavasti:
Jaetaan autonpaino 100 ja kerrotaan tulos painosuhteella, näin meillä on auton etupaino.
Vähennetään kokopainosta tuo etupaino, niin saadaan myös takapaino selville.
Eli lasketaanpas hieman ja arvothan oli 2515LBS, sekä suhde 53%.
2515/100(*53)=1332,95
2512-1332,95=1182,05
Eli meillä on etupaino 1332,95 ja takapaino 1182,05.
Noista arvoista me nyt lasketaan jouset, reboundit, bumpit ja roll-barsit.
(seuraavat laskentatavat ja kertoimet on suuntaa-antavia)
Jousien arvot saadaan jakamalla nuo painot vaikka lukuarvolla kolme.
1332,95/3=444,316
1182,05/3=394,016
Nyt on säädetty jouset arvoihin 444 ja 394, kätevästi ja kivasti.
Noihin puututaan vielä radalla, mutta säädetään niitä aina yhdessä.
Anti-Roll Barsit lasketaan seuraavasti ja jaetaan vain nuo painot lukuarvolla 100.
1332,95/100=13,329
1182,05/100=11,820
Kivasti saatiin korinheilahteluun arvot 13,3 ja 11,8.
Nämä pitää säätää aina yhdessä, koska niiden yhteenlaskettu tulos vaikuttaa auton kallisteluun.
Eli jos taakse laittaa 40 ja eteen 5, niin tuloshan on silloin 45.
Kyllä se kori jotain antaa periksi, mutta huonosti sanovat.
Nyt päästään Damping osastolle ja täältä löytyy se ero pitovehkeisiin.
Ensin lasketaan Reboundit ja käytetään lukuarvoa 220.
1332,95/220=6,05
1182,05/220=5,37
Pyöristellän nuo arvoihin 6,0 ja 5,4 ja jatketaan Bumppeihin.
Nyt käytetään lukuarvoa 156, kivasti.
1332,95/156=8,54
1182,05/156=7,57
Pyöristellään luvut 8,5 ja 7,6.
DO DII!
Laskut on nytten tehty ja sitten vain lyödään loput asetukset seuraavasti:
Renkaspaineet, eteen 27,5 ja taakse 25.
Gearing saa olla mitä haluaa, mutta lopullinen välitys about 2,95 - 3,30 kuullostaisi järkevältä.
Camperit eteen -4,0 ja taakse -1,0.
Toe eteen 4,0 ja taakse 1,0
Casteri potkaistaan arvoon 4,0
Auton korkeus matalaksi, koska sehän näyttää hyvältä ja etupää napsun tai kaksi takapäätä ylemmäs.
Se etupää tarvitsee enemmän tilaa liikkua, koska siellä on moottori sanovat.
Jarrun säätöihin ei kosketa tässä vaiheessa, vaan annetaan ne olla 50/50 ja 100%.
Perslukot laitetaan 50% ja 20%, ne säädetään radalla.
------------------------------------------------------
*TESTAUS RATAYMPÄRISTÖSSÄ*
Nyt on meillä luisupulkka Maplessa, kivasti on siellä ja kivasti pörisee..
Tämä testaus kannattaa tehdä FREE PLAY - HOT LAP puolella, koska sieltä saa Replayn talteen ja me tarvitaan sitä aikuisten oikeesti.
Replaystä me saadaan telemetry näkyviin ja kaikki tarvittava tieto on siellä.
Mutrutetaan ihan rauhassa ja vaikka semmoinen 10 kiekkaa, samalla maistellaan miltä se auto tuntuu..
Heti tuntuu jouset, ei niin kivasti ja löysältä tuntuu..
Lisään jousiin heti 40 ja siis molempiin päihin.
Eli uudet arvot on edessä 484 ja takana 434.
Perslukko herätti myös heti tunteita.
Jarruttaa liikaa ja kun luisusta halutaan pois, niin se takapää haluaa edelleen jatkaa matkaa..
Eli pienennetään se jarruttava lukko arvoon 17%
Nyt sitten pitäisi saada sellaisia tasaisia pitkiä luisuja aikaiseksi ja luisukulma pitää sellaisena kun kuski sitä käyttää..
Melkein mikä tahansa mutkarata käy, jos tuo Maple ei napostele..
Kauheen häiriökäyttäytyvä tämä on vieläkin, noh senhän takia takia tätä testataan..
Nythän meillä on se Replay tallessa ja mennään kivasti katsomaan sitä Telemetryä.
Kannattaa laittaa Game Cameras sieltä valikosta, niin on helpompi yhdistää ne johtavat pyörät niihin Campereihin.
Pysäytän filmin ja kelailen sitä sitten kivasti kohtaan missä luisu on niin sanottu vakio, ei luisun alusta eikä lopusta.
Minun luisukulmillani etupään Camperit on aikas lähellä nollaa, suurilla asteilla käy plussalla hieman, mutta ei pahasti.
Jos se jää miinukselle pahasti, niin säädetään Casteria isommaksi.
Pahasti plussalle menevä kulma taas Casteria pienemmälle.
..
Takapään johtava renkas on luisussa -0.30, joten säädän takarenkaiden Camperin arvoon -0,7.
Säädän myös jarrupainon eteenpäin, koska sivuluisusta jarruttaessa takapää haluaa karata..
Uusi arvo 51% ja 100%
Camperit on nyt kohdillaan ja se on varmistettu kivasti..
Häiriökäytöstä poistin takarenkaiden TOE.ta muuttamalla, arvoon 0,6 (säätöalue 0-1,0).
Tuo siis vaikuttaa siihen miten se perä pysyy siellä sivussa ja tandemissa pojat kuulemma käyttää 0-0,5 arvoja..
Tuo TOE vaikuttaa takapään lukkoihin myös, joten lisää ajelua aina säätöjen jälkeen..
Maisteltuani lisää, totesin meillä olevan liikaa tehoa.. Klassisesti sanovat..
Eikä se nyrkin kokoinen Turbo aina heräillyt sieltä, kun oli tarve..
Kävin ostoksilla uudestaan ja heittelin isompia osia roskiin..
Pudottelin Dampingin Bumppia pari napsua kerrallaan, kunnes sain mielestäni sopivasti pitoa pyöriin ja molempia yhtäaikaisesti.
Kiristelin Anti-Roll Barseja tiukkemmalle, että sain sen ei tarvittavan keinumisen kuriin
Perslukoistakin haistelin uusia arvoja, kun testasin eri ratoja..
- 0
*NISSAN 240SX SE 94*
ENGINE SWAP, I4T - SILVIA S15
ENGINE AND POWER, kaikki RACE paitsi seuraavat osat: Fuel system Street, Ignition Sport, Displacement Street, Single Turbo stock, Intercooler Sport, Oil and Cooling Race, Flywheel sport.
PLATFORM AND HANDLING, kaikki RACE.
DRIVETRAIN, kaikki RACE.
TIRES AND RIMS, Street tire compound ja takarenkaat 225 leveeksi.
Volkin TE37 vanteet ja 18" kokoisina
A600
Tehoa 498 HP
Paino 2492 LBS
Painosuhde 52%
---------------------------------
Rengaspaineet 27,5psi ja 25psi
Gearing Final Drive 3.05
1ST 2.70
2ND 1.98
3RD 1.51
4TH 1.19
5TH 0.97
6TH 0.81
Camberit -4.0 ja -0.7
Toet 4.0 ja 0.6
Caster 4.0
Anti-Roll Bars 19.30 ja 17.80
Springs 479.5 ja 429.9
Ride height 6.5 ja 6.4
Damping 6.0 ja 5.4
Bumpit 8.0 ja 7.1
Braking 51% ja 100%
Perslukot 53% ja 8%
*NÄITÄ ARVOJA SITTEN MUUTELLAAN, JOS TARVETTA ON.*
- 0
*TOYOTA TRUENO 85*
PLATFORM AND HANDLING, kaikki RACE.
DRIVETRAIN, kaikki RACE.
- 0
olisko kyseessä piste drifti vai ihan kunnon drifti auto?
- 0
Pytzi wrote: olisko kyseessä piste drifti vai ihan kunnon drifti auto?Ihan luisuauto yleiskäyttöön, jokainen sitten mulkatkoon sitä sopivaan tarkoitukseen ja yritän jotain neuvoa siinä..
- 1
_Toyota Supra RZ 98_
- 0
Mazda(speed) Familia.
e/ Ai ei vai? :DD
- 0
Rohkeasti vain niitä autoja sieltä mielestänne, niin eiköhän me joku löydetä..
Siis sellainen mikä voisi miellyttää kaikkia..melkein..
- 2
Toyota Trueno
- 2
Nissan 240sx
HAHAA kerkesin ensin, räyhä!
- 0
Voisko joku oikolukea tuon ekan kohdan, että sainko mä mitään järkeä päästäni?
+ Paljonko siellä on virheitä..
- 0
Sie sanoit tuolla kuvassa että toisten auto ei osu toisille. Mulle toi sun RX7 ei toiminut liian vähäisen pidon takia. Mulla RX8 on Sport renkaat ja saitanan jäykkä alusta. Ja taitaapa olla jopa yksi mahottoman iso turbo, jos muistan oikein.
Tosiaan mitäs helvattua minä tänne huutelen kun tämä kriftinki ei oikein oo se mun juttu ollut ikänä.
- 0
Hulli huutelee vaan, kivasti..
Nythän me yritetään selvittää, miten jokainen voi tehdä omia pulkkiansa..
- 0
Lähes joka autossa mitä minä olen Storesta löytänyt, niin on noi lukot päin honkia..
Joku jossain foorumilla joskus huusi, että ne pitää olla 70-90% ja molemmat..
Nyt kaikki orjallisesti noudattaa tuota ja yritetään korjata sitä muilla säädöillä..
Nuo lukot vaikuttaa tuohon auton käytökseen enemmän kuin mikään muu..
Muissa säädöissä saa olla isojakin lukuvirheitä, mutta lukossa jo 2% muutos vaikuttaa järkyttävästi..
Joo, tuo 2% ei päde jos se lukko on jo 40% pielessä..
Pitempi akseliväli heilahtaa helpommin ja siihen voi vaikuttaa ROLL-BARSeilla kivasti..
- 0
kirves wrote: Olikos se FM3 ätsii edes 100k Fujimilla vai oliko se enemmän, en enää muista edes? Se nyt kertoo omasta onnettomasta taidosta driftin suhteen etten sitä ätsiä ikinä saavuttanut. Varmaan monet olisi ajaneet sen melkein millä tahansa jopa stockkina. Toisaalta olen aina ollut grip-mies, eli lähinnä kierrosaika kiinnostaa. Siinä on sentään joskus tullut pientä menestystä, mutta voittoihin olisi matkaa...Juu oli ja miekii sen toblettamalla onnistuin saamaan.
- 0
Kaikkea minäkin menin keksimään.
Toivottavasti joku sanoo kiitos, kun olen saanut tekstini pihalle..
Tahtoo kaljan!
- 0
Kiitos.
- 0
Schimanski76 wrote: Kiitos.Ole hyvä
- 0
240SX asetukset kirjoitettu..
Siitä sitten rohkeasti testaamaan ja täällä saa kysyä, että miksi siinä ei jokin toimi tai jotain käytöstä haluaisi muuttaa..
Muutkin saa sitten kyllä huudella omia mielipiteitään, koska enhän minä välttämättä ole oikeassa..