Forum - Racing and Techniques

Tänne viritys vinkkejä!

RaabForRehab

RaabForRehab 24.06.2009

  • 0
m00se79 kirjoitti 24.06.2009 09:16: Osaisikos...tai pikemminkin viittiskö joku hieman valottaa tuota vaihdevälien viilaamista? Kuinka siinä kannattaa edetä? Loogisesti ajateltuna auton tehopiikin (moottorin kierroksilla) pitäs osua radan nopeimpaan kohtaan isoimmalla vaihteella mutta kun olen kuullut huhuja ns. 5-vaihteen säädöistä tai jopa 4:n...
VOI olla että oon väärässä, mutta itte oon huomannut, että jos on vääntävä kone niin ei kannata käyttää kovin montaa vaihdetta. Esimerkiksi tietyn viripajan Lancia Deltalla(B700) Motegi East käytetään vaan kahta(voi olla että oli kolmekin) vaihdetta poislukien tietty ykkönen millä lähdetään liikkeelle.
Schimanski76

Schimanski76 24.06.2009

  • 0
RaabForRehab kirjoitti 24.06.2009 09:26:
m00se79 kirjoitti 24.06.2009 09:16: Osaisikos...tai pikemminkin viittiskö joku hieman valottaa tuota vaihdevälien viilaamista? Kuinka siinä kannattaa edetä? Loogisesti ajateltuna auton tehopiikin (moottorin kierroksilla) pitäs osua radan nopeimpaan kohtaan isoimmalla vaihteella mutta kun olen kuullut huhuja ns. 5-vaihteen säädöistä tai jopa 4:n...
VOI olla että oon väärässä, mutta itte oon huomannut, että jos on vääntävä kone niin ei kannata käyttää kovin montaa vaihdetta. Esimerkiksi tietyn viripajan Lancia Deltalla(B700) Motegi East käytetään vaan kahta(voi olla että oli kolmekin) vaihdetta poislukien tietty ykkönen millä lähdetään liikkeelle.
Olen huomannut saman asian,jos koneesta löytyy vääntöä niin parilla vaihteella pärjää.Esim. nyt tässä tulevan SM-sarjan Corvetessa säädin Mugelloon 3 vaihteen lodjun.Jos lähtöä ei lasketa,niin koko kierroksella vaihdan vaihteita tasan 4 kertaa,ensimmäisessä mutkassa kakkoselle ja ennen viimeistä mutkaa kolmoselle,viimeisessä mutkassa takaisin kakkoselle ja ennen maalilinjaa taas takaisin kolmoselle. Viiden vaihteen laatikolla ajat olivat hitusen huonompia,mutta luulisin,että lähdöissä viiden pykälän laatikossa on etunsa.
m00se79

m00se79 24.06.2009

  • 0
Kiitoksia kommenteista. Tähän vielä tarkennusta, viilaatteko esim. 4 vaihteen systeemejä vaihdekohtaisesti vai koko settiä kerralla?
Mudinski

Mudinski 24.06.2009 (edit 24.06.2009)

  • 0
Itse ainakin ihan vaihdekohtaisesti. Edit: Aluksi kokeilen vakioilla tietenkin.
kurppak

kurppak 24.06.2009

  • 0
Meijän tallissa mennään koko kausi samoilla lootan säädöillä. Ei riitä jaksaminen niiden rukaamiseen.
TehBigBunny

TehBigBunny 24.06.2009

  • 0
Mä teen sen yleensä niin että ensin haen FD:tä säätäen sen 4. vaihteen alueen ja sitten vähän ajettua korjailen yksittäisiä vaihteita.
SIL0KKI

SIL0KKI 01.08.2009

  • 0
olen alkanut ajamaan manuaalilla ja en viitsinyt tehdä *"nuubi tarttee alkeiskurssin manuaalilla ajamiseen"* threadia joten utelen tässä. kysymys kuuluu: kun maplessa huristaa mutka kolmosen jälkeen tulevaan nyppylään, auto hyppää ilmaan vitonen on sisässä, niin kannattaako kutonen iskeä silmään ilmalennon aikana= eli kutosvaihde saisi ilmalennon aikana täydet kierrokset? mun säädöissä on niin että vitonen huutaa tossa kohtaa viimeisiään, mutta jos pelkällä vitosella ajaa niin maahan laskeuduttua vitonen ei enää vingu viimeisiään, vaan vasta nyppylöiden jälkeen tiukassa mutkassa #4 . vai onko tässä vaan kysymys harjoittelusta eli testaamalla selviää? :) menee varmaan joka rassin vaihteistosäädöt uusiksi, manuaalilla AT säädöt ei toimi ja päinvastoin.. äh perkele, eikun testaamaan :)
AJfin

AJfin 01.08.2009

  • 0
kysymys kuuluu: kun maplessa huristaa mutka kolmosen jälkeen tulevaan nyppylään, auto hyppää ilmaan vitonen on sisässä, niin kannattaako kutonen iskeä silmään ilmalennon aikana= eli kutosvaihde saisi ilmalennon aikana täydet kierrokset?
Anna olla sillä vitosella.
TehBigBunny

TehBigBunny 01.08.2009

  • 0
Kuutoswaihetta ei tarvitse oikeastaan koskaan ( ehkä R-luokkalaisilla )
SIL0KKI

SIL0KKI 02.08.2009

  • 0
AJfin kirjoitti 01.08.2009 13:19:
kysymys kuuluu: kun maplessa huristaa mutka kolmosen jälkeen tulevaan nyppylään, auto hyppää ilmaan vitonen on sisässä, niin kannattaako kutonen iskeä silmään ilmalennon aikana= eli kutosvaihde saisi ilmalennon aikana täydet kierrokset?
Anna olla sillä vitosella.
testasin ja toimii. täytyy näköjään jarru-presööritkin laittaa uusiksi kun alkaa tässä pikkuhiljaa oppia vaihtella jarruttamaan.. autommatilla kun ne oli vähän pakko olla 110%- jopa 150% ,kun vaihteilla ei pystynyt jarruttamaan. kiitoksia herroille vinkeistä. voi sitten puolen vuoden päästä katsoa tät palstaa että tulipa kyseltyä typeriä itsestään selvyyksiä. kattelin jotain tossa vanhoja uteluitana tällä sivustolla ja hohhoijaa miten tyhmiä kysymyksiä :) *punastuu*
SIL0KKI

SIL0KKI 02.08.2009

  • 0
onkos teillä kokenemmilla manuska-kuskeilla siis niin että A-luokassa kutosta ei käytetä ollenkaan lyhyilla ja keskipitkillä radoilla?
AJfin

AJfin 02.08.2009

  • 0
SIL0KKI wrote 08/02/2009 @ 17:06: onkos teillä kokenemmilla manuska-kuskeilla siis niin että A-luokassa kutosta ei käytetä ollenkaan lyhyilla ja keskipitkillä radoilla?
Aika lailla 4 tai 5 vaihteen tunella mennään joka radalla..
RaabForRehab

RaabForRehab 02.08.2009

  • 0
Radasta riippuen ja jos on oikeen vääntävä moottori niin kolmen vaihteen tunekin toimii.
SIL0KKI

SIL0KKI 03.08.2009

  • 0
AJfin kirjoitti 02.08.2009 17:38:
SIL0KKI wrote 08/02/2009 @ 17:06: onkos teillä kokenemmilla manuska-kuskeilla siis niin että A-luokassa kutosta ei käytetä ollenkaan lyhyilla ja keskipitkillä radoilla?
Aika lailla 4 tai 5 vaihteen tunella mennään joka radalla..
joo, eilen huomasin että kun AT säädöt oli niin että kutonen vinkuu viimisiään pisimmän suoran päässä, homma ei toiminut manuaalilla. laittelin sitten alkupsäädöt joka rassiin ja huomasin ettei esin lyhyellä suzukalla vitosta edes tartte, sainkin ekan no-at hotläpin eka yrityksellä tolla radalla. abs:n kun vielä saisi veks.. no, ei auta kuin harjoitella, ei se nyt voi olla niin hankalaa ainakaan alemissa luokissa painella sitä jarrua vähän, eikä täysillä niikuin at-säädöillä. kiitoksia herroille taas vinkeistä. oli tosi hilkulla ettei nyrren A-aika parantunut kymmenellä sekalla, kolme kierrosta ajoin, mutta keskittymiskyky alkoi loppua ja kymmenen sekkaa sakkoa, ei enkkaa :(
SIL0KKI

SIL0KKI 03.08.2009

  • 0
huhhuh! vetäsisin hatusta että kokeilenpa gearboxin S-skylineä ja exhibionissa (pitkä suzuka) aika parani melkein 6 sekkaa! täytyypä testata freerunissa kuinka paljon ajat paranee pidemmillä radoilla ja paremmilla rasseilla.. (sil0kin "opettelen ajelemaan manuaalilla päiväkirja - osa tuhat")
TehBigBunny

TehBigBunny 03.08.2009

  • 0
SIL0KKI kirjoitti 03.08.2009 14:49:
AJfin kirjoitti 02.08.2009 17:38:
SIL0KKI wrote 08/02/2009 @ 17:06: onkos teillä kokenemmilla manuska-kuskeilla siis niin että A-luokassa kutosta ei käytetä ollenkaan lyhyilla ja keskipitkillä radoilla?
Aika lailla 4 tai 5 vaihteen tunella mennään joka radalla..
joo, eilen huomasin että kun AT säädöt oli niin että kutonen vinkuu viimisiään pisimmän suoran päässä, homma ei toiminut manuaalilla. laittelin sitten alkupsäädöt joka rassiin ja huomasin ettei esin lyhyellä suzukalla vitosta edes tartte, sainkin ekan no-at hotläpin eka yrityksellä tolla radalla. abs:n kun vielä saisi veks.. no, ei auta kuin harjoitella, ei se nyt voi olla niin hankalaa ainakaan alemissa luokissa painella sitä jarrua vähän, eikä täysillä niikuin at-säädöillä. kiitoksia herroille taas vinkeistä. oli tosi hilkulla ettei nyrren A-aika parantunut kymmenellä sekalla, kolme kierrosta ajoin, mutta keskittymiskyky alkoi loppua ja kymmenen sekkaa sakkoa, ei enkkaa :(
Nyrrellä kannattaa laittaa välillä pause päälle ja ottaa vähän happea ennen kuin jatkaa kierroksen loppuun :)
SIL0KKI

SIL0KKI 04.08.2009 (edit 04.08.2009)

  • 0
kirves kirjoitti 03.08.2009 21:40: Mulla taas pause (jos joutuu jostain syystä keskeyttämään hetkeksi) aiheuttaa usein sen, että pian jatkamisen jälkeen kuuluu Homerilta tuttu "DOH!"
*kannattaa laitta se pause pitkän suoran alkuun*. saatana, mistä kunnon a-kiesi nyrrelle? nopea saa olla takavetoinen mulla pysyy kyllä chevellet tms SB-rassit hanskassa niin eiköhän ferrarit ja lambotkin (ainakin lambot, kun ovat awd) pysy.eilen painelin randomkisaan ja pelkkää nyrreä tahkosin kymmenisen kisaa, ei mitään mahkuja mitsuilla ja subeilla noille raketeille. joka matsissa oli renkaat&damaget simulationilla= ei olisi glizirasseilla pärjännytkään. noissa ranskaservuisssa on yleensä ainakin mulla käynyt tuuri että sikailua on harvemmin joskus kyllä tulee glizi-servuja=kaikki on offilla eli pystyy ajelemaan vaikka noilla chevellen paskoilla. väärät diat antakaa oikeat :) Edit : ainiin ohan noita freetunes threadeja vähän joka tallilla.
Pile

Pile 18.11.2009

  • 0
Nyt tarttis saada datsun 510 vaihteen välityksiä muuttaen nopeemmaksi drag mileen, livessä pelailen ja toinen datsun menee koko ajan 1s nopeampia aikoja, pistäkääpä säätöjä mitä kannattaa tehdä, täydet virit on kiinni.
teemu1337

teemu1337 18.11.2009

  • 0
Pile kirjoitti 18.11.2009 15:39: Nyt tarttis saada datsun 510 vaihteen välityksiä muuttaen nopeemmaksi drag mileen, livessä pelailen ja toinen datsun menee koko ajan 1s nopeampia aikoja, pistäkääpä säätöjä mitä kannattaa tehdä, täydet virit on kiinni.
Strorefront. maybe?
Pile

Pile 18.11.2009

  • 0
se on kans yks paikka, mutta aattelin kuunnella teijän vinkkejä myös

Write a post

Sign in to post a post.