- 0
Forum - Finnish Racing League
F4SM - Ennakko
Ainaki OZ Superturismoilla tulee painoksi 1291kg Seattiin. Vanteiden kokoahan ei tässä Seatissa tarvi muuttaa eikä gummien leveyttä.
- 0
Eli jatketaan täällä vaikka EMM ketjussahan tuo jo olikin pohdittuna.
Eli onko Loheksen yksityisviesti boksiin tullut valtaisa paska ryöppy? Ja miksi? Ja minkä takia väki ei osaa julkistaa mielipidettään täällä ihan kaikkien lukemana?
Pari poimintaa tuolta toisesta ketjusta ja pari omakohtaista mielipidettä.
Lohes wrote
Ihan tosi, jos muutama pieni muutos SM-sarjan kuvioihin pistää nupin noin kuumaksi, niin kannattaa varmaan pysähtyä hetkeksi miettimään. Nyt kannattaa muistaa se, että mitä tahansa muutoksia on tullut taikka tuleekin, niin niiden tarkoitus ei ole pistää hommaa läskiksi.
Ei tietenkään. Epävirallisessa SM-sarjassa on kokeiltu monenlaista kommervenkkiä tähän mennessä ja osa on ollut hyviä, osa vähemmän hyviä. Mutta mikä pistää silmään eniten, on etteivät sarjan järjestäjät saa tarpeeksi kiitosta tekemisestään.
Lohes
-> Koska PI ei monestikaan kerro autojen voimasuhteista todenmukaisesti, koitetaan rakentaa tasaiset autot lähestymällä asiaa painojen, tehojen ja renkaiden kautta, pienistä PI-eroista niin välittämättä. Kaupan päälle hitusen realistisempi.
Totta, vai otinko tuon minä ensin esille? No joka tapauksessa nyky rakennelman autot ovat tasaisempia pitkään aikaan. Kuten jo tässä ketjussa aikaisemmin mainitsin, sain eroa samalla radalla ajetuissa testi kierroksissa yli kolmen sekunnin eron, nyt ero on vain vajaa sekunti täysin vakiona siis. En säätänyt kippoja sen enempää, mutta jokainen auto on pikkuisen parempi kuin toinen tietyllä osa-alueella. Loppujen lopuksi viimeinen silaus jää sitten ruudun sille puolen.
Lohes
Autoja käyttöön rajallinen määrä ja niiden valintajärjestys niin, että altavastaajat saisivat ennalta mahd. hitusen paremman kaluston ja kovemmat kuskit tyytyvät pieniin kompromisseihin. Jokkiksessahan on myös rajallinen määrä autoja käytössä ja valikoima tuo väriä kisoihin. Ei tämä ole sen kummempaa. Erona vain se, että hitaammat saavat mahdollisuuden valita ensin.
Tää on hyvä pointti joka kannattaa ottaa nyt jokaisen huomioon.
Tosiaan Jokkiksessa auto valikoima on melkoisen kirjava ja siellähän olemme huomanneet että takavetoiset lähtevät etuvetoisiin verrattuna kuin NATO:n ohjus viivalta, mutta ovat täysiä vastaan tulijoita hitailla radoilla. Tämä on saanut aikaan mielenkiintoiset kisat tähän mennessä ja muutamia yllätys voittajiakin on tullut.
SM-sarjassa sekavetoiset olisi ihan OK, mutta lähtö pitäisi olla sitten lentävä. Ja anteeksi nyt arvon kansalaiset, mutta täällä en usko että se tulisi toimimaan. Ainakaan minä en osaa sitä, vaikka pari kertaa olen ajanut kisoja, missä se on käytössä.
Lohes
Tiimiuudistus
-> Turha tai ei, mie ymmärrän molemmat näkökulmat. Pyrkimyksenä ainoastaan saada homma mahdollisimman mielekkääksi niille tiimeille, joita pisteet ja mestaruudet jollain tasolla kiinnostavat.
-> Yksityistallien kieltämisessä tuli virhe, joka korjattiinkin eilen Ennakko-ketjussa. En osannut kuvitella, että maalien, tunejen ja nimen jakaminen parin FRC-kaverin kesken tosiaan olisi kertakaikkiaan mahdotonta. Tiimikaverin kanssahan ei tarvitse muuttaa asumaan tai soitella edes viikottain.
Tämä kohta on varmaankin nyt aiheuttanut suurimman napinan? Itse kyseenalaistin tämän asiallisesti (?) ja sain asiallisen vastauksen, kiitos siitä.
Totta kai tiimimestaruus kasvattaa sitä virtuaalista pippeliä ja luo tiettyä kilpailuhenkeä ylle, kun huomaa että omallakin tekemisellä on merkitystä, vaikka ajaisit keskikastissa, mutta kuitenkin tuot tärkeitä pisteitä talliin tai viet niitä muilta pois. Kieltämättä siitä tuli hyvä fiilis molemmilla kerroilla, kun WoodHead Motorsport sen voitti, en kiellä. Sinänsä vain sääli, että kahden kuskin pisteet lasketaan mukaan. Kolmas kuski tuntee olevansa vain hupiäijänä seassa, jos hänen tekemisensä ei vaikuta tallin loppu tulokseen.
- 0
Huutelin tuonne väleihin.
hulluseon wrote: Hulli Eli onko Loheksen yksityisviesti boksiin tullut valtaisa paska ryöppy? Ja miksi? Ja minkä takia väki ei osaa julkistaa mielipidettään täällä ihan kaikkien lukemana? *Itse asiassa ei ole tullut yhtään eikä myöskään THE FRC:n. Yksi ja ainut aiheeseen liittyvä viesti on tullut vastauksena itse lähettämääni yleisen tason kysymykseen. Minusta vaan se yksikin poisjäänti on liikaa, jos syy on se että ei saa ajaa "yksityisenä". Tietenkin myös tässä ketjussa huuteloitu on otettu huomioon.* Hulli Totta, vai otinko tuon minä ensin esille? No joka tapauksessa nyky rakennelman autot ovat tasaisempia pitkään aikaan. Kuten jo tässä ketjussa aikaisemmin mainitsin, sain eroa samalla radalla ajetuissa testi kierroksissa yli kolmen sekunnin eron, nyt ero on vain vajaa sekunti täysin vakiona siis. En säätänyt kippoja sen enempää, mutta jokainen auto on pikkuisen parempi kuin toinen tietyllä osa-alueella. Loppujen lopuksi viimeinen silaus jää sitten ruudun sille puolen. *Voi olla että otit, ja jos, niin ei ole ainut sinun kommentti mikä on luettu. Hyvin hyvin monista jutuista olen ainakin itse ihan samoilla linjoilla. Autoissa ja niiden luonteissa on tottakai eroja kuten kuuluukin olla, mutta ne on niin pieniä että kuten itsekin totesit niin ratkaisut tapahtuu kyllä ratin ja penkin välissä.* Hulli Tää on hyvä pointti joka kannattaa ottaa nyt jokaisen huomioon. Tosiaan Jokkiksessa auto valikoima on melkoisen kirjava ja siellähän olemme huomanneet että takavetoiset lähtevät etuvetoisiin verrattuna kuin NATO:n ohjus viivalta, mutta ovat täysiä vastaan tulijoita hitailla radoilla. Tämä on saanut aikaan mielenkiintoiset kisat tähän mennessä ja muutamia yllätys voittajiakin on tullut. SM-sarjassa sekavetoiset olisi ihan OK, mutta lähtö pitäisi olla sitten lentävä. Ja anteeksi nyt arvon kansalaiset, mutta täällä en usko että se tulisi toimimaan. Ainakaan minä en osaa sitä, vaikka pari kertaa olen ajanut kisoja, missä se on käytössä. *Täysin samaa mieltä.* Hulli Tiimiuudistus Tämä kohta on varmaankin nyt aiheuttanut suurimman napinan? Itse kyseenalaistin tämän asiallisesti (?) ja sain asiallisen vastauksen, kiitos siitä. Totta kai tiimimestaruus kasvattaa sitä virtuaalista pippeliä ja luo tiettyä kilpailuhenkeä ylle, kun huomaa että omallakin tekemisellä on merkitystä, vaikka ajaisit keskikastissa, mutta kuitenkin tuot tärkeitä pisteitä talliin tai viet niitä muilta pois. Kieltämättä siitä tuli hyvä fiilis molemmilla kerroilla, kun WoodHead Motorsport sen voitti, en kiellä. Sinänsä vain sääli, että kahden kuskin pisteet lasketaan mukaan. Kolmas kuski tuntee olevansa vain hupiäijänä seassa, jos hänen tekemisensä ei vaikuta tallin loppu tulokseen. *Ainakaan se, mitä yks päivä tuonne kirjottelin että kolmoskuskien pisteet jätettäis välistä pois kun lasketaan tallipisteitä, ei ollut Lainkaan hyvä enkä ottanu siinä kohtaa riittävästi huomioon asioita.* *3. kuskit on juurikin tärkeässä roolissa viemässä pisteitä muilta, ja yksi vaihtoehto mitä on mietiskelty mänizmentissä on sellainen, että aika-ajon perusteella selviäisi ketkä 2 kuskia ajaa ko. kisassa tallipisteistä tai vaihtoehtoisesti ne kaksi voisi ilmoittaa etukäteen ennen kisaa. Rooli kasvais vielä entisestään kun tiimeille aukeais vähän lisää myös taktikointimahdollisuuksia. Mutta tämä siis vasta mietinnässä, kommenttia vaan mikäli on mielipide asiaan! Taikka muihin.*
- 0
Tuohon viimeiseen kohtaan sen verran, että tuo ennalta määrätty juttu vähän särähtää korvaan minulle.
Tallimääräykset on osa moottoriurheilua oikeassakin maailmassa, mutta minä en sulata niitä millään tavalla. Kuvitellaan tämmöinen tilanne, että talli 1 on ilmoittanut, että heidän kuljettajansa A ja B kisaavat pisteistä ja kuski C ei aja niistä. Kuitenkin kuskit A ja B tunaroivat jollain muotoa ja kuski C on ajamassa heidän edellään. Nyt sitten jyrähtää käsky laske meidät ohi jota kuski C ei tahdo tehdä omien pisteidensä ja oman sijoituksensa takia. Lopun voitte kuvitella. Itq, parq ja hammasten kiristys. Hirveä huutelo täällä ja kisassa. Ei hyvä juttu minusta ollenkaan.
Muiltakin tietty tähän kohtaan vähän kommenttia odottaisin, vaikka tiedän että manaajilla on oma foorumin osio jossa he asiasta keskustelevat.
- 0
Samaa mieltä Hullin kanssa. Paljon järkevämpää on, että lasketaan kaikkien kolmen kuskien pisteet tai sitten kaksi paremmin sijoittunutta...
- 0
2 paremmin sijoittunutta ja kolmoskuski sitten kisaa omasta kunniastaan ja pisteistään. Jos kaikkien lasketaan niin koko yhteiskunta on tuhoon tuomittu.
!http://ranneliike.net/artikkelikuvat/teema/hv40QQt0112_th2.jpg!
- 0
Hjuva, kiitos näistä.
- 0
Tuli mieleen noista pisteistä vielä yksi juttu, ihan viime kisan perusteella.
Miten on, kun joutuu keskeyttämään, niin onko sillon oikeutettu vain oman lobbynsa sen hetkiseen viimeiseen tilaan, vai koko kilpailun viimeiseksi? Sinänsä B lobyssa viime sunnuntaina ihmeteltiin tilannetta ja en nyt aikaisemminkaan edes ajatellut kysäistä koko asiaa. Eli otammeko taas esimerkin kuten ylhäällä? Joo, näin me teemme.
Eli kisassa on 29 kuskia aika-ajossa ja näin saamme (nykyisellä) lobby jaolla 16 ja 13 lobbyt. Kuitenkin A:ssa kolme kuljettajaa joutuu keskeyttämään ja B:ssä kukaan ei keskeytä. Eli periaatteessa nämä kolme keskeyttänyttä kuljettajaa ovat huonommilla sijoilla kuin B:n kuskit.
Kuis on, onko tätä otettu huomioon?
- 0
Hullilla hyvä pointti, pitäisi varmaan tehdä niin että porukka laitetaan keskeyttämisjärkässä viimosiksi ja saavat sitten ne pisteet.
- 2
Ei olla vielä sinne asti päästy mutta tuo on hyvä pointti, itsekin nimittäin äimistelin viime kisan jälkeen että miten sain niin hyvät pojot vaikka tuli keskeytys!
// Kuten jäneskin tuossa jo ehti huuvvahtaa.
- 0
Hmm..eikai siinä ny kerpele sentään ole kämmiä käyny...
Toi on muutenkin vähän kökköjuttu. Vajaat pisteet periatteessa, mutta jos roikkuu mukana niin sitten ei..jne. Faak.
Ketkä esim. A:ssa jäi viimeks matkalle?
e/ vaarkrai vimone maaliin ajanu?
- 0
Eli tallipisteisiin lasketaan tällä tiedolla kahden parhaan
kuljettajan pisteet...
Tarkoitetaanko tällä siis sitä, että+kauden lopussa+
lasketaan tallin kahden parhaiten pisteitä saaneen kuskin pisteet yhteen
vai lisätäänkö tallipisteisiin+kilpailukohtaisesti+yksittäisen
kilpailun tallin kaksi parasta?
Mielestäni jälkimmäinen vaihtoehto olisi parempi,
tällä tavoin ei tarvitsisi antaa "tallimääräyksiä" koska
tallin saaman pistemäärän kannalta ei olisi väliä kuka on milläkin sijoituksella.
En tätä keskustelua ole kauhean aktiivisesti seurannut, joten en tiedä onko
asia jo näin tai onko joku muu sitä jo ehdottanut. Jotain napinaa pistesysteemistä täällä näytti kuitenkin olevan... :)
- 0
Koolon Descendens wrote: Eli tallipisteisiin lasketaan tällä tiedolla kahden parhaan kuljettajan pisteet... Tarkoitetaanko tällä siis sitä, että+kauden lopussa+ lasketaan tallin kahden parhaiten pisteitä saaneen kuskin pisteet yhteen vai lisätäänkö tallipisteisiin+kilpailukohtaisesti+yksittäisen kilpailun tallin kaksi parasta? Mielestäni jälkimmäinen vaihtoehto olisi parempi, tällä tavoin ei tarvitsisi antaa "tallimääräyksiä" koska tallin saaman pistemäärän kannalta ei olisi väliä kuka on milläkin sijoituksella. En tätä keskustelua ole kauhean aktiivisesti seurannut, joten en tiedä onko asia jo näin tai onko joku muu sitä jo ehdottanut. Jotain napinaa pistesysteemistä täällä näytti kuitenkin olevan... :)Kisakohtaisesti se on ennen ollut. Säännöt päivitellään tässä jossain välissä.
- 0
PetuK wrote: Kisakohtaisesti se on ennen ollut. Säännöt päivitellään tässä jossain välissä.Jep kisakohtaisesti ilman muuta.
- 0
Koskas tallit saa tietää millä joutuu / pääsee ajamaan?
- 0
HÖHÄHÖÖÖ!! Huutelo jatkuu autoista.
Eli kävin muutaman kiekan Nyrre GP:llä kurvailemassa näillä kipoilla. Tämän radan valitsin, koska siinä on hitaita ja nopeita mutkia, sekä peri pitempää suoraa. Nyt kaikissa pikasäädöt ja muutama kohta mikä pisti silmään positiivisella tasolla.
1. Autot ovat erilaisia, mutta yhtä nopeita (0,6 sekkaa minun käsissä. Paremmat on oma uskonlahkonsa ja minen kuulu kirkkoon). Toinen on nopeampi tietyllä sektorilla, mutta häviää toisella.
2. Jokainen autoista on helppo viedä kovaa. Vaikka tehoa näissä hänksättimissä on tarpeeksi, vääntö on laaja ja sen takia en huomannut yhdenkään kohdalla mitään tolkutonta teho piikkiä. Saa nämä tietysti puskemaan, mutta silloin säädöt on ihan päin percettä.
Tietty ottaen huomioon minun taito tason (ei sitä ees oo) ja verrataan sitä viiden kärkeen, niin he saavat autoista paremmin irti radalla kuin radalla varrattuna minuun. Nämä ovat vain ja ainoastaan minun omia näkemyksiä.
- 0
Exami wrote: Koskas tallit saa tietää millä joutuu / pääsee ajamaan?Sitten ku ilmottautuminen on päättyny eli sunnuntaina.
- 0
Mie pallaan suasikkiaiheeseeni.
Miten niiden suoranopeudet, onko paljon eroa ?
- 0
Nyrre GP 2nopeaa kierrosta:
VW:
02:16.694
Renault:
02:16.276
Seat:
02:16.559
Testaus meni kyseisessä järjestyksessä.. uudella setillä varmaan VW tippuis alle 02:16..
- 0
TehBigBunny wrote: Mie pallaan suasikkiaiheeseeni. Miten niiden suoranopeudet, onko paljon eroa ?Ei itse asiassa.