Forum - General Discussion

FRC car club garage

TehBigBunny

TehBigBunny 20.10.2011

• 0
2½ sekkaa jäin sulle. Ei ihan mun käbälään sovi, vähän liian löysä. Rengaspaineet jää lämpäisinäkin hiukan alas, kannattaa ainakin kokeilla paria napsua lisää molempiin päihin.
Nipsuhuuli

Nipsuhuuli 20.10.2011

• 0
Huomenna (tai siis tänään päivällä) voisin lisätä club garageen A-luokan Lotus Exige 06':n, joka näyttää olevan kärkisijoilla leaderboardeilla. Säädöillä pystyisi varmaan vielä parantamaan ajettavuutta, mutta auto tuntuu mun tekemillä pikasäädöillä kulkevan ihan mukavasti ja sain säätöjen avulla monta kymmenystä putoamaan ajasta Catalunya School -radalla.
RauhaMees

RauhaMees 20.10.2011

• 1
Elkää miun säxää sitte testakko grippinä. Se on mutrutteluun tehty :)
Exami

Exami 20.10.2011

• 0
TehBigBunny wrote: 2½ sekkaa jäin sulle. Ei ihan mun käbälään sovi, vähän liian löysä. Rengaspaineet jää lämpäisinäkin hiukan alas, kannattaa ainakin kokeilla paria napsua lisää molempiin päihin.
Saanhan kysyä et mitä rengaspainetta pidätte hyvänä? renkaan korkeudesta kiinni? rengas tyypistä (street. race yms.) Itse oon tätä rengaspaine hommaa lähestyny ns. irl suunnalta, katuautoissa saattaa olla parempi jopa hieman normaalia kovempi paine jotta rengasta saadaan jäykistettyä, sitten sen mukaan mitä jäykempirunkoset renkaat voidaan painetta tuoda alas..
vaiski75

vaiski75 20.10.2011

• 3
Exami wrote: Saanhan kysyä et mitä rengaspainetta pidätte hyvänä? renkaan korkeudesta kiinni? rengas tyypistä (street. race yms.) Itse oon tätä rengaspaine hommaa lähestyny ns. irl suunnalta, katuautoissa saattaa olla parempi jopa hieman normaalia kovempi paine jotta rengasta saadaan jäykistettyä, sitten sen mukaan mitä jäykempirunkoset renkaat voidaan painetta tuoda alas..
2.2 Bar on kai edelleen se mitä tavoitellaan.. Mut mut.. Kevyet autot hyötyy pienemmistä paineista ja raskaammat taas vähän isommista.. Paineet on todelliset vasta kolmen kierroksen jälkeen, jotain normi rataa ajaessa ja niihin ei lasketa ovaaleja.. Kumminkin: 2.1 - 2.3 on se haarukka millä mennään..
Exami

Exami 20.10.2011

• 0
vaiski75 wrote: 2.2 Bar on kai edelleen se mitä tavoitellaan.. Mut mut.. Kevyet autot hyötyy pienemmistä paineista ja raskaammat taas vähän isommista.. Paineet on todelliset vasta kolmen kierroksen jälkeen, jotain normi rataa ajaessa ja niihin ei lasketa ovaaleja.. Kumminkin: 2.1 - 2.3 on se haarukka millä mennään..
Tästä tuliki mieleen, jossain rata-ajo dokkarissa mailmalla mittasivat renkaan lämpöjä ja sen mukaan säätivät painetta.. pääasiassa meni näin: mikäli rengas lämpee reunoilta enemmän kun keskeltä nosta painetta, mikäli keskeltä enemmän ku reunoilta laskepainetta.. tämä on mitä oon aikalailla koittanu soveltaa säätöjen puolesta.. toki rataa ympäri ajettaessa camberivaikutus yms. tulis huomioida selkeesti liian vähän camberia ni lämpee ulkolaidasta... no otetaan toi rajapyykki tavote arvoiks..
Sunsh1ne FI

Sunsh1ne FI 20.10.2011

• 0
vaiski75 wrote: 2.2 Bar on kai edelleen se mitä tavoitellaan.. Mut mut.. Kevyet autot hyötyy pienemmistä paineista ja raskaammat taas vähän isommista.. Paineet on todelliset vasta kolmen kierroksen jälkeen, jotain normi rataa ajaessa ja niihin ei lasketa ovaaleja.. Kumminkin: 2.1 - 2.3 on se haarukka millä mennään..
Pitäiskö point-to-point -tunessa olla sitten korkeammat paineet jotta renkaat lämpenisi nopeammin? Kun siinä pitäis toimittaa heti lähtöviivalta?
TehBigBunny

TehBigBunny 20.10.2011

• 0
No joo, toisaalta kun ne ei lämpene kunnolla niin vähän löysemmät ei rupea liukumaan, liian löysät taas 'muljuu' alla. Etuvetosella mie lähden startista täyvvet kierrokset -> kässäri. Sillä huudatetaan sellasen kolmannes/puoli kierrosta niin nakit on heti kuumat. Kulmista/jousituksesta Camberia voi arvioda vähän kun tuijottaa telemetrystä 'Tyres Misc' kohdasta camberia mutkan aikana niin näkee vähän missä mennään.
Exami

Exami 20.10.2011

• 0
Sunsh1ne FI wrote: Pitäiskö point-to-point -tunessa olla sitten korkeammat paineet jotta renkaat lämpenisi nopeammin? Kun siinä pitäis toimittaa heti lähtöviivalta?
Jos tässä on mitään loogista niin matalammalla paineella rengas lämpeis nopeammin? :D
vaiski75

vaiski75 20.10.2011

• 3
Tässä vaiheessa tekisi mieli huutaa Bani apuun! Sen gummin pitäisi olla tasalämmin, siis mahdollisimman paljon että saadaan maximi pito alle. Mielummin myös molempia puolia autoa, toisen renkaan epälämmöt kielii säätövirheestä tai jotain.. Camperilla säädetään se renkaan kulma, millä sitten saadaan se gummi lämpeämään tasaisesti ja tämä toimii sitten vain yhdellä radalla. Yleispätevä säätö vaatii vähän kompromisseja.. Sitten että saadaan se kohdistumaan myös toisen puolen gummiin, vaaditaan aurauskulmia ja kallistuksenvakaajia + jousia.. Kauheen vaikeeta, mutta loogista.. Point-to-point säätöjä ei kannata tehdä mielestäni, rengaspaineista riippumatta kaikki on liukasta kun ei ole lämpöjä..
Mudinski

Mudinski 20.10.2011

• 1
Täällähän puhutaan jo oikeasti asiaa :D
vaiski75

vaiski75 20.10.2011

• 0
Bani tai joku muu asiasta oikeasti tietävä, voisi tästä asiasta tehdä ihan oman Topicin.. Tiedon jakaminen hyödyttäisi kaikkia ja saisi ehkä tehtyä tästä pelistä mielenkiintoisemman kaikille.. Joo joo, otan oluen tässä vaiheessa..
PetuK

PetuK 20.10.2011

• 1
Noni, pois sitten täältä joutavia puhumasta. Takaisin Schimmyn profiiliin huutelemaan. Hopi, hopi!
Exami

Exami 20.10.2011

• 0
Harmivaa ettei ihan oikean auton säätöjen tiedolla tässä pelissä tee oikeastaan yhtään mitään.. saatika samat säätö "taktiikat" ... jotenki liian vähän pitoa aina.. koitin saama samoja säätöjä esim E39 M5 mitä omassa E39:sissä on.. voi luoja todella kaukana todellsuudesta, jo noin niikun esim perus käyttäytymisen osalta(aliohjaava / yliohjaava luonne) rata-ajossa..
Sunsh1ne FI

Sunsh1ne FI 20.10.2011

• 0
Exami wrote: Jos tässä on mitään loogista niin matalammalla paineella rengas lämpeis nopeammin? :D
Ai lämpeis? En mä tajuu, täytyy testaa. Prätkistä tiedän että radalla pidetään sitä matalampia paineita mitä kovempaa ajetaan (vs. katuajo) koska lämmöt nousee kovemman rasituksen myötä ja rengas pitäisi saada pysymään siinä optimilämpötilassa.
TehBigBunny

TehBigBunny 20.10.2011

• 0
Pikkuautoista mie pudotan heti paineita 4 napsua. Ulkoilutin jotain vakio Astonia/Jaggea ja siitä sai ottaa huoletta kuusi napsua alas ja silti ne paineet oli viimesellä kierroksella turhan korkealla.
DarkWarjo

DarkWarjo 20.10.2011 (edit 20.10.2011)

• 0
Exami wrote: Harmivaa ettei ihan oikean auton säätöjen tiedolla tässä pelissä tee oikeastaan yhtään mitään.. saatika samat säätö "taktiikat" ... jotenki liian vähän pitoa aina.. koitin saama samoja säätöjä esim E39 M5 mitä omassa E39:sissä on.. voi luoja todella kaukana todellsuudesta, jo noin niikun esim perus käyttäytymisen osalta(aliohjaava / yliohjaava luonne) rata-ajossa..
Kyl pelis silti sama peruslogiikka on. /tosin onhan täs vaihteeksi kaikki vakioautot ilman apuja aika pirun liukkaita verrattuna irl...
Storkki

Storkki 21.10.2011

• 0
Kävin laittamassa talliin Nissan Silvian johon yritin ainakin laittaa jonkinlaista drifting setuppia. Käykää kokeilemassa ja kertokaa mielipiteenne ja mahdollisesti myös, että mitä sille voisi tehdä vielä. Tosissaan ensimmäinen drifteri johon yritin tehdä itse setuppia.
Mudinski

Mudinski 21.10.2011 (edit 21.10.2011)

• 2
Storkki wrote: Kävin laittamassa talliin Nissan Silvian johon yritin ainakin laittaa jonkinlaista drifting setuppia. Käykää kokeilemassa ja kertokaa mielipiteenne ja mahdollisesti myös, että mitä sille voisi tehdä vielä. Tosissaan ensimmäinen drifteri johon yritin tehdä itse setuppia.
Käydääs testaamassa. Jollen palaa 15min sisään niin auto on hyvä :) Edit: No niin... 5min ajoa sillä riitti. Ensimäiset asiat jotka huomioin. - Race-renkaat. - 2.5bar paineita KYLMÄNÄ takana. Meillä FRC:n riftaajilla on sellainen "kirjoittamaton" sääntö liityen renkaisiin. Race-renkaat kielletty. Itse en ole tehnyt säätöjä Race-renkailla ilman pyytöä... Positiiviset asiat. Lukko toimi hienosti nopealla testauksella, Teeppäs mulle Sport-rengas versio tästä :) Ja hei ! Laske rengaspainetta ! :D
Storkki

Storkki 21.10.2011

• 1
Mudinski wrote: Käydääs testaamassa. Jollen palaa 15min sisään niin auto on hyvä :) Edit: No niin... 5min ajoa sillä riitti. Ensimäiset asiat jotka huomioin. - Race-renkaat. - 2.5bar paineita KYLMÄNÄ takana. Meillä FRC:n riftaajilla on sellainen "kirjoittamaton" sääntö liityen renkaisiin. Race-renkaat kielletty. Itse en ole tehnyt säätöjä Race-renkailla ilman pyytöä... Positiiviset asiat. Lukko toimi hienosti nopealla testauksella, Teeppäs mulle Sport-rengas versio tästä :) Ja hei ! Laske rengaspainetta ! :D
Meen muokkaamaa sitä heti. :)

Write a post

Sign in to post a post.