Forum - Finnish Racing League

SM-Sarja Kausi III - Rakentavaa keskustelua

kurppak

kurppak 30.09.2008

• 0
Yhden tai kahden auton politiikassa on kyllä etuja. Ainoo "apu", mitä voi pitää järkevänä on ABS, tuli nimittäin hookkeli edellisessä kisassa takapuskuriin renkaat lukossa. Ihmettelen muutenkin porukan ABS-vastaisuutta.
TehBigBunny

TehBigBunny 30.09.2008

• 0
kurppak kirjoitti 30.09.2008 11:21: Yhden tai kahden auton politiikassa on kyllä etuja. Ainoo "apu", mitä voi pitää järkevänä on ABS, tuli nimittäin hookkeli edellisessä kisassa takapuskuriin renkaat lukossa. Ihmettelen muutenkin porukan ABS-vastaisuutta.
Aika harvassa on ne kilpasarjat jossa käytetään ABS:ia. Ei nyt lonkalta tule mieleen yhtä ainutta, TCR sen sijaan taitaa joistain löytyä.
EvoBobber

EvoBobber 30.09.2008

• 0
Kyllä sitä nyt SM-sarjassa pitää sen verran haastetta olla että ajellaan ilman ajoapuja...
TeroKortelainen

TeroKortelainen 30.09.2008

• 0
Mutta nostaako sarjan tasoa se, että kisoissa tulee suht usein osumia, jotka tod.näk. vältettäisiin ABSien kanssa?!?
Nipsuhuuli

Nipsuhuuli 30.09.2008

• 0
Olen itse myös ABS:n sallimisen kannalla. Ainahan ne, jotka eivät halua käyttää ABS:ää, voivat olla käyttämättä. En ole pitänyt ABS:n kieltämisestä sen vuoksi, että saa olla turhan tarkkaavainen jarrun käytön kanssa. Sen vuoksi pidänkin jarrupaineet pieninä, niin voi jarruttaa useimmissa paikoissa liipaisin pohjassa.
IIPPONEN

IIPPONEN 30.09.2008

• 0
kurppak kirjoitti 30.09.2008 11:21: Yhden tai kahden auton politiikassa on kyllä etuja. Ainoo "apu", mitä voi pitää järkevänä on ABS, tuli nimittäin hookkeli edellisessä kisassa takapuskuriin renkaat lukossa. Ihmettelen muutenkin porukan ABS-vastaisuutta.
Oon ite ABSää vastaan koska se on mukavan haasteellista ajaa ilman niitä (vaikka yleensä ajankin absien kanssa) ja uskoisin että höökkis ois tullu joka tapauksessä päin oli renkaat lukossa tai ei... Säätäkää jarrupaineita sopiviksi jos ei sormissa riitä tarkkuus hätätilanteissa ;)
EvoBobber

EvoBobber 30.09.2008

• 0
Näinpä... en usko että absillisessa sarjassa olisi ainakaan paljoa vähempää osumia kuin absittomassakaan. Nyt se on vaan helppo laittaa abs-puutteen syyksi kun savu nousee mutkaan jo alunperin liian kovaa ajaneen auton etugummeista...
Hookkis

Hookkis 30.09.2008

• 0
IIPPONEN kirjoitti 30.09.2008 13:03:
Oon ite ABSää vastaan koska se on mukavan haasteellista ajaa ilman niitä (vaikka yleensä ajankin absien kanssa) ja uskoisin että höökkis ois tullu joka tapauksessä päin oli renkaat lukossa tai ei... Säätäkää jarrupaineita sopiviksi jos ei sormissa riitä tarkkuus hätätilanteissa ;)
En olis tullut. Mulla menee hätäjarrutuksissa renkaat lukkoon :D
Mudinski

Mudinski 30.09.2008

• 0
ABS:sta taistellaan... Täytyyhän ajossa silloin olla tietenkin tarkempi ja se on hyvä asia. En usko että se vähentää kolareita ollenkaan, koska jätetään liian myöhään usein sitten... ehkä kenties... Itse kannattaisin ABS:n pois pysymistä niin painostuksella voi olla vaikutusta ajoon :D
Miqqe

Miqqe 30.09.2008

• 0
Otataan nyt esimerkiksi Nipsu. Muuten hyvä ja taitava kuski, mutta käyttää liikaa apuja ollakseen ihailtava :D Ei sulla kauaa menis opetella ''ajamaan'', kun vaan joskus teet päätöksen että et käytä. Eikä auta selitellä et ''mun ajo on taas aika jäätävää'' :D
Nipsuhuuli

Nipsuhuuli 30.09.2008

• 0
Miqqe kirjoitti 30.09.2008 15:33: Otataan nyt esimerkiksi Nipsu. Muuten hyvä ja taitava kuski, mutta käyttää liikaa apuja ollakseen ihailtava :D Ei sulla kauaa menis opetella ''ajamaan'', kun vaan joskus teet päätöksen että et käytä. Eikä auta selitellä et ''mun ajo on taas aika jäätävää'' :D
SM-sarjasta on ollut mulle onneksi hyötyä paljon. Osaan nykyään ajaa myös manuaalilla ja enkä oikeastaan enää käytä automaattia melkein yhtään. Ennen taas mulle tuotti vaikeuksia ajaa manuaalilla. Nykyisin osaan myös ajaa tarvittaessa ABS poissa, koska olen oppinut säätämään jarruja. Olen myös oppinut säätämään autoa enemmän kuin aiemmin, ja osaan päästä eroon yli- ja aliohjattavuudesta. Enää mulle tuottaa ongelmia vaan ajolinja. Kun on alusta asti käyttänyt sitä, niin ei ole enää helppoa ajaa ilman sitä satunnaisia kisoja (ei FRC:n kautta jörjestettyjä) joihin ei treenaa.
Draghar

Draghar 30.09.2008

• 0
Olen myös sitä mieltä, että kuljettaja hoitaa auton hallinnan, ei tietokone. Eli ABS pois.
Northg7

Northg7 30.09.2008

• 0
Juu, avoin asia tämäkin. Jospa tämä keskustelu pysyisi asiallisena :p Kun pitää valita, niin olisin ajatuksilla että ilman avustuksia mentäisiin. Sarjan sisältämän haasteellisuuden ja kuskin itse auton hallittavuuden vuoksi jatkossakin. On kyllä ymmärrettäviä mielipiteitä sallimisen kannaltakin. I hear ya bros. Kun selkeästä/tuntuvasta peräänajosta ja avustuksista puhutaan, niin asia ei olisi mun mielestä kaukaa verrattavissa silloin damage-avustuksen harkitsemiseen. Jöördiksemmät peräänajot ovat oman kokemukseni mukaan sm-kausilla olleet suhteellisen vähäisiä. Enemmän tuntuu olleen pieni-kolhu-spinnaus-tilanteita, tai itse pihalleajoja. Pienet peräänajot, samoin kuin vaurion tuleminen osuessa kaiteeseen kuuluu mielestäni olennaisena osana kilpa-ajoon ja tylsyyttömiin kisoihin. Jos ABS:t sallittaisiin, tulee todennäköisemmin vähemmän omia muita pieniä ja isompiankin ajovirheitä, ulosajoja kenties. Heillä jotka ajaa muitakin FRC-kisoja on etu siinä, että tietää mahdollisesti paremmin muiden kuskien ajotavoista ja jarrutuksista, vaikka erilaiset autot olisikin. Apujen pohdinta lienee varmaan loppupeleissä seikka, että täytyy katsoa ensin minkälainen kokonaispaketti muutoin on 3.kaudesta kehittymässä. Raamattuako tässä kirjoitan! X(
Northg7

Northg7 30.09.2008

• 0
Ihan hyvä idea. Jakamisella voisi toteuttaa myös joitain komromissejakin. Varmasti löytyy joitain kompastuskiviä, kuten kaikista aina, mutta kyllä tällainenkin voisi onnistua.
TehBigBunny

TehBigBunny 30.09.2008

• 0
Kyllä niistä kannattaa aina puhua 'kautena' koska kaikki muutkin jotka järjestävät sarjoja tekevät niin. Yhdellä FRC:n kanssa samaan aikaan pystytetyllä foorumilla on menossa kausi 7. toisella kausi 5. Jos mä nyt muistan oikein niin näissä molemmissa 'kausi' on ollut 5-6 kisaa. Mä luulen että meidänkin kannattaisi ainakin kokeilla tälläistä lyhyempää kautta silloin kun on uusi auto/luokka ja taas ajetaan samoilla hyväksi todetuilla autoilla niin sitten kausi voi olla hyvinkin sen 8-12 kisaa (mä suosisin tässä ~8 kisan kautta ). Mä olen ajanut Forzaa ensimmäistä viikkoa, pädillä, lukuunottamatta aina ilman apuja aivan sama mikä auto enkä ole siihen muutosta tekemässä. Ehdotin vain pohdiskelua avuista siksi että sillon useammalla voisi olla kiinnostusta ajaa ja jos aika-ajo ja A-finaali ajetaan joka tapauksessa ilman niitä niin voidaa olla varmoja että mestari ratkeaa 'avuttomien' joukosta.
cervelinho11

cervelinho11 01.10.2008 (edit 01.10.2008)

• 0
Itse olen toki edelleen yhden auton/kausi linjalla, mutta ihmisten halutessa useampia autoja, se tuskin toteutuu. Siksi ehdotankin sitä, että management ryhmä rajaisi muutaman etumoottoritakavedon (nehän olivat äänestyksessä vahvoilla?), joilla kisaan saa osallistua. Bemmi ja Nissanihan ovat olleet tasaisisa, korjatkaa jos olen väärässä. Myös muut pikkuseikat kuten absit voidaan unohtaa, vaikka itse niitä kaipailenkin, koska absittomuus taisi olla enemmistön päätös aikanaan. Itselläni ei ole mitään tehojen pudotusta vastaan, koska sillä saataisiin ehkä tasaisempia kisoja sekä vähemmän holtittomia kolareita. Jotta vältettäisiin kaikenlainen tappelu tällä kertaa, voisi management ryhmä ottaa vastuuta päätöksenteossa. Se oli pointtini
Nipsuhuuli

Nipsuhuuli 01.10.2008

• 0
cervelinho11 kirjoitti 01.10.2008 06:50: Itse olen toki edelleen yhden auton/kausi linjalla, mutta ihmisten halutessa useampia autoja, se tuskin toteutuu. Siksi ehdotankin sitä, että management ryhmä rajaisi muutaman etumoottoritakavedon (nehän olivat äänestyksessä vahvoilla?), joilla kisaan saa osallistua. Bemmi ja Nissanihan ovat olleet tasaisisa, korjatkaa jos olen väärässä.
Yllättävän monet haluavat vaan yhtä autoa, joten sen toteutuminen ei ole ollenkaan mahdotonta. Jos taas halutaan useampaa autoa, niin pitäisi varmistaa, että ne ovat vähintään niin tasaisia, että eroja kuskien välillä syntyisi mielellään vaan ajotaitojen vuoksi.
Miqqe

Miqqe 01.10.2008 (edit 01.10.2008)

• 0
Oma kantani on se, että kun pelaamme X360:n realistisinta ajopeliä ja vielä sm-sarjaa aiheesta, niin kaikkein simulaatiomaisimmilla asetuksilla pitäisi mennä/jatkaa. (damaget, avut, yms.) Toki voisi olla olla ajoapu, tai PGR sarjojakin :D Nortti kirjotteli tuosta, että tuntisimme toistemme ajotavat. Eipä tuo nyt niin hirveesti vaikuta, vaikka onkin kavereiden ajamista tässä seuraillut. Se nyt pitää muistaa että myyris tunkee sellaisesta eukosta ohi, vaikka sen ei pitäisi fyysisesti olla mahdollista, mutta se vain haittaa ajoa, kun vaistomaisesti kyttää taaksepäin kun iipponen ajaa takana. Ei se nyt niiin useesti tuu hanuriin ;)
Nipsuhuuli

Nipsuhuuli 01.10.2008

• 0
Miqqe kirjoitti 01.10.2008 09:34: mutta se vain haittaa ajoa, kun vaistomaisesti kyttää taaksepäin kun iipponen ajaa takana.
Sori Pave, mutta tuo on tuttu tunne mullekin :D
Hookkis

Hookkis 01.10.2008

• 0
Iipponen on perämiehiä.. :D

Write a post

Sign in to post a post.